5 клас. Українська література

Вітаю, шановні 5-класники! 

Електронний розклад Високобайрацької гімназії

 дивіться тут РОЗКЛАД УРОКІВ

Нагадую для тих, хто працює самостійно: виконані вправи та інші письмові роботи пересилаємо мені у вайбер


Покликання на підручник для 5 класу

Українська література : підручник для 5 кл. закладів загальн. середн. освіти / М. І. Чумарна, Н. М. Пастушенко. — Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2022. — 200 с. : іл.

ЛІТЕР, ДИКТАНТИ


українська література підручник

Домашні завдання.

12.01. Галина Малик. Повість-казка "МАНДРИ І ПОДВИГИ ХИТРОМУДРОГО ПЕРЕМОЖЦЯ ДВАНАДЦЯТИГОЛОВОГО ЗМІЯ, ЛИЦАРЯ ГОРЧИКА, ЙОГО БАНКОНОСЦЯ ТРЕТЬОГО ЗАЙВОГО ТА КРАСУНІ КАРОЛІ "  Прочитайте уривки з казки-повісті на с. 129-137. Підготуйте переказ прочитаного та дайте відповіді на питання 1(письмово) та  2  (усно) на с. 138.

29.11. Прочитати розділи повісті Ірен Роздобудько "Пригоди на острові Клаварен". Підготувати переказ 1 епізоду від імені І особи.

18.10. Особливості побудови і повчальний зміст байки. «Хто ти є?». Необхідність пізнавати самого себе, свою природу і вміння,  виховувати у собі волю та гідність, здатність приймати життєво важливі рішення.

13.10. Ліна Костенко. "Затишно дітям в пазусі казок". 

Вивчити напам'ять поезію Ліни Костенко

«Затишно дітям в пазусі казок»

Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело козак
обманював турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив,
про чаклуна, що все на світі може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе!
Той у Яги царівну відбере,
той кам’янисте поле переоре.
Кощій Безсмертний непремінно вмре,
і всі безглуздя розум переборе.
Лише борись, а щастя не втече.
Не схаменешся — пів життя позаду.
І день, і ніч, і тисячі ночей...
Спасибі вам за цю Шехерезаду. 

У «Тисяча й одній ночі», цар Шагріяр, легендарний цар Самарканда, дізнався про зраду своєї дружини. Його настільки потрясло це викриття, що цар негайно ж дав обітницю ніколи більше не довіряти жінкам. Відрубавши голову своїй дружині, цар Шагріяр одружується знову і знову, вбиваючи кожну свою нову дружину, ще до того, як вона матиме змогу зрадити його.

Шахерезада, дочка візира, вирішила одружитися з царем, вірячи, що вона зуміє зупинити безсердечне діяння царя. Не зважаючи на умовляння свого батька, Шагризада наполягла на виконанні свого плану.

У її першу ніч із Шагріяром, Шахерезада почала розповідати йому історію, щоб якось розважити царя. Настільки захоплюючою була ця казка, що цар навіть не помічав плину часу, але коли почало світати, Шахерезада навмисне перервала свою розповідь у найцікавішому місці і ненав'язливо вказала на те, що ніч закінчилась. Цар помилував її, адже хотів почути продовження.

Кожної ночі Шахерезада повторювала свою хитрість. 1001-ї ночі, Шагріяр, зачарований Шахерезадою та її талантом оповідача, помилував її, обіцяючи ніколи більше не вбивати жінок.

 Прочитати "Чарівне дзеркало" с. 54, "Про чоловіка, який мріяв побачити море" с. 51. Виписати в зошит визначення бувальщина на с. 52 та переказ на с. 55.

Прочитати легенди "Чому буває сумне сонце", "Вогонь і Вода" . Читати ТУТ

11.10. ОЛЕКСАНДР ГАВРОШ. "Легенда Мукачівського замку". Д/З: читати та переказувати с.35-40. Виконати завдання 2 на с.40 письмово.



06.10. Антін Лотоцький "Михайло-Семиліток". Д/З: дати відповіді на питання на с. 107-108, уміти переказувати оповідання.

мультфільм "Архангел Михаїл"



04.10. Прочитати "Чарівне дзеркало" с. 54, "Про чоловіка, який мріяв побачити море" с. 51. Виписати в зошит визначення бувальщина на с. 52 та переказ на с. 55.













Марія Чумарна «Прибулець із Сатурна»1

29.05. ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ  Контрольної роботи та творчі завдання

1. вкажіть роль художніх засобів у вірші П.Тичини Не бував ти у наших краях".

2. Напишіть твір з елементами роздуму на тему "Де рідний край, там справжній рай" (за вивченими творами).

10.05. Контрольна робота 

ТЕСТ1

ТЕСТ 2


08.05. Знайдіть інформацію про відомого українського етнографа Олексу Воропая (wikipedia) та підготуйте коротке повідомлення про нього (письмово у зошитах). Вивчіть одну гру, описану в підручнику на с.170-172.

Прослухайте сучасне виконання . Запис виступу гурту «GO-A» на Євробаченні з піснею «Шум».
Спогади про Шума беруть свій початок із української міфології. Шум – володар лісу та лісового шуму. Це стародавня назва лісу, а ще давніша – Шумлячий. Отже, Шум – великий і привітний для людей, щедрий і багатий, проте часом загадковий і моторошний.

21.04. Леся Українка. "Вечірня година". Максим Рильський "Ліс зустрів мене як друга". 

Навчитися виразно читати поезії, коментувати художні образи. С.151, 152, 157.

Виконайте письмово завд. 6 на с. 158.

17.04. Виразне читання поезій Т.Шевченка напам'ять. 

Прочитати виразно вірш Лесі Українки "Вечірня година" на с. 216. Підготувати і записати в зошит 5 цікавих фактів про життя і творчість поетеси.

14.04. Т.Г.Шевченко. "За сонцем хмаронька пливе", "Садок вишневий коло хати". 

Вивчити 1 поезію напам'ять на вибір.

10.04. Вивчити весняну гру і провести з  однокласниками. 

03.04. Пісні весняної пори. Великодні традиції. Магічна роль писанки як символу народження світу ("З новим світом вас, українці!"). Таємниці створення і дарування писанки. Прочитати казку О.Радушинської "Казка про Великодню писанку" на с.173-184. Переказувати прочитане. перегляньте відео про створення писанок.



31.03. Великодні традиції.

27.10. Контрольна робота Виконати завдання контрольної роботи у зошитах для к. р. І принести на п'ятницю. 



17.03.-20.03.  РМ. Складання казок про фантастичні пригоди. Домашнє завдання: складіть казку про космічні подорожі, намалюйте малюнок до створеної казки.

10.03.-13.03.  Марія Чумарна. Фантастична повість  "Пригоди Лумпумчика"

Прослухайте уривок повісті 



про планети сонячної системи:


Інтернет-залежність.

03.03. Дочитати фентезі Сергія Гридіна "Федько - прибулець з інтернету".

24.02.-27.02. Читати фентезі Сергія Гридіна "Федько - прибулець з інтернету". Це захоплива історія про хлопчика та його незвичного друга.... 


Скорочений віріант-аудіокнига

20.02. "Пригоди Алі в країні Недоладії". Намалювати ілюстрації до казки.

17.02. Дочитати "Пригоди Алі в країні Недоладії". Підготуйте розповідь  про головну героїню Алю за планом:

1. Хто така Аля?

2. Особливості її характеру?

3. Як вона потрапила до Недоладії?

4. З ким познайомилася Аля в цій країні?

5. Яку першу справу вона доробила до кінця?

6. Які чарівні і незвичні предмети побачила Аля у Недоладії?

7. Які звичаї панують у Недоладії, хто нею керує?

8.Як Алі вдалося повернутися додому?

13.02. Читати с. 82-91 за старими підручниками. Переказувати зміст прочитаного. 


10.02.  Продовжіть читати казку "Пригоди лицаря Горчика". Текст читати тут (продовжуємо читати  з 12 розділу до 16 розділу)

06.02.Галина Малик. Повість-казка "МАНДРИ І ПОДВИГИ ХИТРОМУДРОГО ПЕРЕМОЖЦЯ ДВАНАДЦЯТИГОЛОВОГО .ЗМІЯ, ЛИЦАРЯ ГОРЧИКА, ЙОГО БАНКОНОСЦЯ ТРЕТЬОГО ЗАЙВОГО ТА КРАСУНІ КАРОЛІ ". Характеристика персонажів. Портрет. Пейзаж. Інтер'єр. Знайдіть у тексті казки описи героїв, описи природи,  описи приміщень та зачитайте їх виразно. Подумайте, яке значення ці описи мають у творі.

03.02. Галина Малик. Повість-казка "МАНДРИ І ПОДВИГИ ХИТРОМУДРОГО ПЕРЕМОЖЦЯ ДВАНАДЦЯТИГОЛОВОГО ЗМІЯ, ЛИЦАРЯ ГОРЧИКА, ЙОГО БАНКОНОСЦЯ ТРЕТЬОГО ЗАЙВОГО ТА КРАСУНІ КАРОЛІ ". Дочитайте уривки з казки-повісті на с. 129-137. Намалюйте ілюстрації до казки.

30.01. Галина Малик. Повість-казка "МАНДРИ І ПОДВИГИ ХИТРОМУДРОГО ПЕРЕМОЖЦЯ ДВАНАДЦЯТИГОЛОВОГО ЗМІЯ, ЛИЦАРЯ ГОРЧИКА, ЙОГО БАНКОНОСЦЯ ТРЕТЬОГО ЗАЙВОГО ТА КРАСУНІ КАРОЛІ "  Прочитайте уривки з казки-повісті на с. 129-137. Підготуйте переказ прочитаного та дайте відповіді на питання 1(письмово) та  2  (усно) на с. 138.

19.12.  Розвиток мовлення. Говоріння. Різдвяні традиції мого краю (моєї сім'ї). Підготувати усну розповідь про те, як святкує Різдво ваша родина.

16.12.Контрольна робота.               Жива казка природи.  Різдво у нашім краї. Виконайте тести.

10.12-12.12. Зірка Мензатюк. "Казка про колядку". Прочитати казку на с.121-135.

Чому, на твою думку, твір називається «Казка про колядку»? 

Що у цьому творі казкового? 

Запропонуй свою розв’язку сюжету. 

Знайдіть деталі, які допомагають нам уявити портрет Олі. 

 Відшукайте у творі зорові та звукові деталі, які допомагають нам краще уявити природу Карпат у різні пори року. 

 Доведіть, що Оля дуже любить природу. Свою відповідь підтверджуйте цитатами.  Доповніть експозицію твору. Уведіть у сюжет (у розвиток дії) кілька подій. 

Відеоролик з гуцульською колядою.

"Щедрик" англійською.


02.12.-05.12. Колядки і щедрівки як відгомін світоглядних уявлень про світобудову. Прочитати матеріал на с.113 та колядки на с.114, 116.

Підказки Вікі-Всезнайка

 Символом Різдва в Україні з давніх часів є житній або пшеничний сніп — як образ Світового Дерева, дарів землі, провісником зародження нового життя в новому році. Його називають Дідухом, Колядою, Рай-снопом чи Дідом — духом предків, оберегом роду

 У нас, в Україні, коляда має три значення. Перше: коляда — це Різдвяні свята («будьте здорові з Колядою!»). Друге: коляда — це пісня, яку виконують під час Різдвяних свят («пустіть його до хати — він вам буде коляду співати»). Третє: коляда — це винагорода за величальну пісню («он і пан іде, коляду несе: коробка вівса, зверху ковбаса!»). Коляди, або колядки, — це величальні календарно-обрядові пісні зимового циклу свят. Виконавці колядок називаються колядниками, а виконання колядок — колядуванням. 116 1. Прочитай уважно текст колядки і порівняй її з текстом попередньої. В чому ці тексти схожі між собою? 2. Пригадай казку «Яйце-райце» і текст колядки. Які казкові мотиви звучать у колядці? 3. Знайди у текстах колядок зменшувально-пестливі слова. Випиши їх. Як ти розумієш роль таких слів у колядках? Який вплив вони мають на слухачів і які емоції викликають? 4. Знайди в інтернеті розповіді про благодійні акції під час святкування Різдва, наприклад, про колядування дітей для людей з інвалідністю. Вкажи джерело інформації. Підготуй розповідь про улюблені колядки своєї родини. Запиши (з дозволу) їхнє виконання на телефон. Презентуй зібрану інформацію. Відеоролик MNISHEK «Коли не було з Нащада Світа». ЩЕДРИК-ЩЕДРІВОЧКА Колядки — величальні пісні, що виконуються у час Різдва, а щедрівками називають пісні, які виконуються в Україні на Щедрий вечір. Тексти колядок оспівують створення світу і народження Христа. А щедрівки — пісні, що мають назву Багато дослідників схильні вважати, що слово «коляда» походить від латинського слова сalenda, що означає свято нового року. Саме таку назву у римлян і греків мало свято народження сонця. Інші дослідники пов’язують цю назву з богинею Колядою і зимовим поворотом сонця на літо, яке називали святом Коляди. Святкували його 25 грудня (за старим стилем), коли ніч була найдовшою. Природа у цей час ніби завмирала. Вважалося, що сонце з’їдав злий Корочун — темне слов’янське божество. Богиня неба Коляда народжувала нове сонце — маленького Божича. Щоб захистити новонародженого, люди виконували різні магічні дії, які стали основою народного свята Коляди.

21.11. Галина Вдовиченко "36 і 6 котів - детективів". Зображення реального та фантастичного світу в повісті.

Прочитайте розділи детективної повісті на с.73 від слів "Справи просувалися — як мокре горить" до кінця с. 82

Дайте відповіді на питання:

1. Чи сподобались тобі фантастичні оповідки про котів-детективів та про їхні змагання із собаками?

2. Чим, на твою думку, поведінка тварин схожа на людську? 

3. Поміркуй, чи можуть тварини різних видів дружити між собою. Що у природі заважає усім бути друзями?

18.11. Особливості побудови детективу. Галина Вдовиченко "36 і 6 котів - детективів". Перенесення людських звичок і рис на тварин. Стосунки з друзями. 

Прочитайте: Письменниця Галина Вдовиченко зробила спробу наблизити світ домашніх тварин до людського. Її детективна повість про котів — це широко розгорнута байка, яку всім буде цікаво прочитати. А все почалось із того, що бездомні коти, які знайшли доброзичливих друзів серед людей, об’єдналися в дружню команду і навіть почали активно розвивати свої таланти. Серед них виявилися талановиті танцюристи і навіть художники-дряпописці. Але життя сповнене пригод, у вуличних котів вони особливі. Сталося так, що хтось викрав їхні унікальні творіння — дряпопис на восьми липових дощечках. Довелося кмітливим котам розкрити в собі ще й талант детективів-нишпорок. І про ці детективні пригоди ти дізнаєшся, прочитавши уривок із повісті Галини Вдовиченко.

Прочитайте розділи детективної повісті на с.68-73 до слів "Справи просувалися — як мокре горить". Підготуйте переказ прочитаного .


Випишіть у зошити визначення термінів детективний твір та художня деталь

Детективний твір (англ. detective — агент розшуку) — різновид пригодницької літератури, у якій розкривається певна таємниця, пов’язана зі злочином. Детектив затягує читача у неймовірний вир напруги, інтриг і цікавості. Дуже часто це нагадує казку, у якій сили добра перемагають. Детектив приносить читачеві інтелектуальне задоволення. 

Художня деталь — один із засобів створення образу, який допомагає читачеві уявити картину, предмет, дію, переживання, характер персонажа. Саме деталь фіксує увагу читача на тому, що письменникові здається найбільш важливим у природі, в людині, у предметному світі чи у довкіллі. Розрізняють такі види художньої деталі: портретна, предметна, пейзажна, побутова.

14.11. Ірен Роздобудько. Пригодницька повість "Пригоди на острові Клаварен". Прочитайте окремі розділи повісті на с.  88-99. Складіть план прочитаного і запишіть у зошити.

07.11.-11.11. Ірен Роздобудько. Пригодницька повість "Пригоди на острові Клаварен". Прочитайте інформацію про сучасну письменницю. Прочитайте окремі розділи повісті на с.  84-88. Випишіть у зошити незрозумілі для вас слова. Підготуйте переказ  прочитаного. 

04.11. ЖИВА КАЗКА ПРИРОДИ. БАРВИ СЛОВА. Богдан-Ігор Антонич. "Ліс". Прочитай матеріал та виконай завдання до уроку.

 Якщо пригадуєш — світ творився Словом і думками. І любов’ю, і настроями, і бажаннями. Без бажання нема творчості. Усі пори року з їхньою красою — це творчість. Природа постійно змінює свої барви і настрої. А настрої людини, барви її слова — особливо поетичного — залежать від цих змін. І від уміння ніколи не втрачати зв’язку з Казкою життя. Прочитай поезії відомих українських поетів, які уміли вслухатися та вдивлятися у світ природи. 

ВІН РОЗУМІВ МОВУ ПРИРОДИ
Богдан-Ігор Антонич народився на Лемковині — в прекрасному закуточку України, який на той час перебував під окупацією чужої держави. Його батько був священником, і юний поет навчився з молитвою вслухатися у все, що його оточувало. В нього був особливий дар: бачити Бога не лише у храмі, чути Його голос не лише в молитовних текстах — він бачив і чув Його в усіх живих створіннях. Тому першу свою поетичну збірочку назвав «Привітання життя», в якій висловив захоплення від усього, що йому подароване. А остання книжка, що вийшла вже після ранньої смерті поета, мала назву «Зелена Євангелія». Поет усім серцем закликає кожного з нас цінувати кожну мить життя, проживати його з відкритим до світу серцем і очима.

 Ліричний твір — віршований твір, у якому відображено внутрішній світ автора або ліричного героя, його почуття та переживання. Ліра— музичний інструмент, під акомпанемент якого античні поети виконували свої вірші. Тому такі твори називалися ліричними. Для ліричних творів характерна висока емоційність. Усе, що хвилює, тішить чи засмучує поета, знаходить своє вираження у ліричному творі. Образ ліричного героя виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Він не обов’язково тотожний авторові, а живе власним життям у новій художній дійсності. 

 ЛІС 

Навчися лісової мови

із книги лисів та сарнят!

Виходить місяць до діброви

писать елегії на пнях.

Струмки полощуть срібло тиші, 

в росі купається трава. 

Хай найпростіші з всіх слова 

у книзі лісу ніч напише! 

Сарна - вид дикої кози

Елегіяце ліричний твір — емоційна реакція на певні події, ситуацію,

Прочитавши уважно вірш, зверни увагу на його два перші рядки. Чи відчуваєш ти настрій автора? Що, на твою думку, звучить у його зверненні до тебе, читача: наказ; доброзичлива підказка; запрошення; заохочення? 

2. Чи можеш ти уявити собі, як звучить «лісова мова»? 

3. Як ти гадаєш, чи «творять» звірята і рослини свою «книгу»? 

4. Людина може чути і розуміти «лісову мову»? Чи вмів це робити поет Богдан-Ігор Антонич? 

5. Зверни увагу на виділений рядок у другій строфі вірша. Як ти його розумієш? Чи подобається тобі такий художній образ? 

6 Як можна висловити думку поета простішими словами? 

Розглянь уважно картину і фото. Який настрій осіннього дня вони  передають? Виконай на вибір:

 – Зроби письмовий опис картини або фото, акцентуючи увагу на  барвах, що по-особливому передають настрій природи. 

– Придумай усну «розповідь» лисеняти чи сарняти про пригоди в осінньому лісі. 

– Напиши вірша або маленьке оповідання про свою мандрівку в осінній ліс. 


31.10. Письмова робота. Есе на тему "Як зацікавити однокласників читати твори української літератури". Подивіться експрес-урок "Як писати есе". Скориставшись поданими порадами, складіть невеличкий твір ( 7-10 речень) про те, чому важливо читати художні твори. 

28.10. Тематична контрольна робота за розділом "Таємниці людини і світу... " 

24.10.ПРИТЧІ ТА БАЙКИ. Прочитайте байку "Хто ти є?" на с.47 та дві притчі "Середина світу" і "Хто розумніший" на с. 45. Уміти переказувати прочитані твори. Дати письмові відповіді на питання (відповіді записувати повними реченнями!!!):

1. Випишіть із байки "Хто ти є?" речення, які є повчанням-висновком із даної розповіді. Яких людей уособлюють барани, яких - леви?

2.  У чому виявилася мудрість дідуся, коли він розсудив двох подорожніх? ("Хто розумніший")

3. Яка риса характеру звичайного чоловіка допомогла йому розбагатіти і пошити в дурні двох панів? ("Середина світу")

21.10. Загадки. Прислів'я і приказки.   Прочитайте інформацію про загадки на с. 58-59, вивчіть визначення, що таке загадка, вивчіть 5 загадок (з підручника чи власно дібраних). 

Прочитайте прислів'я і приказки на с.61-62. Вивчіть визначення, що таке прислів'я і приказка. Оберіть 1 прислів'я і розгорніть у невеличке оповідання (письмово). За бажанням намалюйте до нього ілюстрацію.          

17.10 Вивчити вірш "Затишно дітям....".

14.10. Вивчити напам'ять поезію Ліни Костенко

«Затишно дітям в пазусі казок»

Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело козак
обманював турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив,
про чаклуна, що все на світі може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе!
Той у Яги царівну відбере,
той кам’янисте поле переоре.
Кощій Безсмертний непремінно вмре,
і всі безглуздя розум переборе.
Лише борись, а щастя не втече.
Не схаменешся — пів життя позаду.
І день, і ніч, і тисячі ночей...
Спасибі вам за цю Шехерезаду. 

07.10. Прочитати "Чарівне дзеркало" с. 54, "Про чоловіка, який мріяв побачити море" с. 51. Виписати в зошит визначення бувальщина на с. 52 та переказ на с. 55.

26.09. Прочитати легенди "Чому буває сумне сонце", "Вогонь і Вода" . Читати ТУТ

19.09. Прочитати казку "Панна Ганна" (с.27-30), уміти переказувати. Виконайте завд. 1 на с.31.

16.09. Читати і переказувати казку на с. 21-24. Підготувати відповіді на питання після казки.

12.09. Народні казки. Читати та переказувати казку "Названий батько". Підготувати відповіді на питання на с. 20 (відповіді мають бути чіткі і за текстом казки)

09.09.Міфи і легенди.  Читати і переказувати міфи на с.9-11. Намалювати ілюстрацію (за бажанням)












Немає коментарів:

Дописати коментар

Самоосвіта - шлях до успіху. Тисніть на зображення, повторюйте матеріал та виконуйте вправи.

Тренажер з українського правопису

https://webpen.com.ua/index.html#exercises