7 клас. Українська мова

 Вітаю, шановні 7-класники! 

Електронний розклад Високобайрацької гімназії

 дивіться тут РОЗКЛАД УРОКІВ

Нагадую для тих, хто працює самостійно: виконані вправи та інші письмові роботи пересилаємо мені у вайбер. 

Домашні завдання

12.01. Виконати письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі з використанням дієприкметників та дієприкметникових зворотів. 

Антін Монастирський "Запорожець"


Відомості про автора

Антін Манастирський народився в селі Завалів, нині Підгаєцького району Тернопільської області в сім'ї поштового урядовця. З дитинства виховувався у атмосфері духовності та любові до рідного краю. Особливе значення для маленького Антіна мала народна пісня, яка запала в серце майбутнього художника. Довгі роки життя пісня супроводжувала і надихала митця творити.

Освіту здобував у школі Станіслава, Львівській художньо-промисловій школі, а згодом у Краківській академії красних мистецтв.

У 1900-му році «Товариство для розвою руської штуки», членом якого був Антон Манастирський, влаштувало виставку його перших живописів. З того часу в Антіна Івановича розпочалося активне творче життя. Він малює цілу галерею високодуховних творів — пейзажі, тогочасну злободенну дійсність, картини з історії народу, сатиру тощо. Жив і працював у Львові. Серед його учнів зокрема Володимир Воронюк.

Помер 15 травня 1969 року. Похований у родинному склепі на Личаківському цвинтарі (поле № 5).[1]

У своїх полотнах переважно зображував народнопісенну творчість. Сам художник писав: «Все життя я мріяв, щоб думи мої, які я втілював у своїх картинах, були близькі і зрозумілі народові». Пісня та поезія були джерелом натхнення Антіна Манастирського, про що свідчать численні твори, позначені виразним впливом народного мелосу. У творчій спадщині художника є низка картин, назвами яких стали рядки народних пісень. Також доробок митця складають численні портрети та пейзажі.

  • «Ой під гаєм, гаєм»,
  • «Засвіт встали козаченьки»,
  • «Портрет матері»,
  • «Паламар»,
  • «Запорожець»,
  • «На водопої»,
  • «Ой там, під горою»,
  • «На могилі»,
  • «В таборі Кармелюка»,
  • «Прощавайте, товариші»,
  • «Вчора і сьогодні»,
  • «Розвідники»,

10.01. Дієприкметниковий зворот Кома при дієприкметниковому звороті. Перегляньте  тематичне відео

"Філологічні цікавинки"Вивчіть навчальний матеріал на с.96. Виконайте вправи 198, 199.

29.11.Узагальнення з теми "Дієслово". Повторити пар. 4-16. Відповіді на питання 1-9 на с. 92. Зробити морфололгічний розбір дієслів з поданого речення : Уночі зривалася справжня буря, на м здалоя, що то сам Морозенко пробирається до хати наполохати малих дітей.

27.11.  Не з дієсловами. Узагальнення з теми "Дієслово". Опрацюйте матеріал § 16, виконайте вправи 181, 187. Повторіть навчальний матеріал, давши відповіді на питання 1-9 на с.92. 

Не з дієсловами пишуть окремо: не знати, не цвісти, не встигати, не допомагати, не впоратись. Не з дієсловами пишуть разом, якщо: дієслово не вживається без не-: нехтувати, незчутися, ненавидіти, непритомніти, неволити, нездужати,непокоїти, нетерпеливитися, нетямитися, незчутися. Ці дієслова слід запам'ятати.

Навчальне відео

18.10.. Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і II дієвідмін (повторення).Д/З: вивчити  правила на с.63, 64. вправи 120, 118.

16.10РМ №5. Аналіз письмового переказу. Дієслова І і II дієвідміни. Д/З: вивчити  правила на с.63, 64. вправи 121, 122

11.10. Часи дієслова. Теперішній час.Вивчити параграф 7, 8., 

Впр. 107, 112

09.10. РМ №4. Контрольний письмовий переказ розповідного тексту про виконання певних дій.

Д/З: повторити §4, 5. Виконайте подані вправи.

1. Поставте наведені особові форми дієслова в початковій формі і запишіть. Складіть речення з інфінітивом і з особовим дієсловом (на вибір).

Дивлюсь, бачу, сиджу, мовчу; кажеш, читаєш, радієш; креслять, думають, замовляють, бережуть.

2. Від дієслова неозначеної форми утворіть дієслова теперішнього  часу 

I, II , III, особи однини та множини. Запишіть.

  • Зразок. Лежати ( II  ос. одн . ) -  лежиш

Розквітати ( II  ос. одн.)  -

мріяти ( I II  ос. одн.)  -

розуміти ( I  ос. мн..) –

хотіти ( II  ос. мн.)  -

вести ( III  ос. мн.)  -

3. Замініть словосполучення інфінітивом. Виділіть основу дієслова.

1. Вручити нагороду. 2. Зробіть операцію. 3. Пити чай. 4. Накласти штраф. 5. Послати телеграму. 6. Провести радіо. 7. Подзвонити по телефону. 8. Обробити поле боронами. 9. Покласти солому в скирти. 10. Дати гарантію. 11. Обмінюватися листами.

04.10.Неозначена форма дієслова. Д/з: вивч. параграф 5 на с. 46, 47. Вправа 84, 85.

02.10. Форми дієслова.


Д/З: Повторити правила на с.29, 31. Вправи 49, 50. 

27.09. Дієслово. Д/З:Вивчити §4, с.42, 43. виконати вправи 70, 72

25.09. Написати вільне есе на тему "Чи можна пробачати зраду" (за схемою у зошиті). Скористайтесь матеріалом з біографії Марусі Чурай.Подумайте, що є зрадою у сучасному житті.

Як писати есе (повторення)

































10.05. Правопис сполучників. Повторити § 34, с.192-200. Виконайте вправи 457, 459.


20.04. РМ. Портретний нарис у публіцистичному стилі. 

Написати нарис про відому особистість (на вибір)



19.04. Службові частини мови. Прийменник. Вивчити § 33. Виконайте вправу 422, 423





https://learning.ua/mova/somyi-klas/vybyraiemo-pryimennyk-u-rechenni

https://learning.ua/mova/somyi-klas/dopovniuiemo-rechennia-vluchnym-pryimennykom

https://learning.ua/mova/somyi-klas/vyznachaiemo-na-shcho-vkazuie-pryimennyk-z-inshymy-chastynamy-mo

13.04. Контрольна робота з теми "Прислівник". 

12.04. Узагальнення й систематизація з теми "Прислівник". Підготовка до контрольної роботи. Повторити § 29-32. Виконайте вправу 383, розберіть усі прислівники як частини мови (зразок на с. 165). Виконайте підсумковий тест

Перегляньте відео





29.03.--30.03. РМ № 16-17. Складання анотації на книжку з використанням прислівників. Написати анотацію на прочитану книжку.

Анотація до книги “Гаррі Поттер”

Одинадцятирічний хлопчик-сирота Гаррі Поттер живе в родині своєї тітки і навіть не підозрює, що він – справжній чарівник. Але одного разу прилітає сова з листом для нього, і життя Гаррі Поттера змінюється назавжди. Він дізнається, що зарахований до Школи чарівництва, з’ясовує правду про загадкову смерть своїх батьків, а в результаті йому вдається розкрити секрет філософського каменю.

Анотація до книги “Аліса в країні чудес”

Відкриваючи перед собою книгу “Аліса в країні чудес” Ви поринете в світ маленької дівчинки мандрівниці. Аліса потрапляє в глибоку кролячу нору. На своєму шляху вона зустрічає безліч незвичайних персонажів. Пригоди дівчинки дуже цікаві не тільки для дітей, але і для дорослих …. Аліса вчить нас , що для того, що б йти правильним шляхом у житті, необхідно чітко знати, куди і до чого в кінцевому підсумку ти хочеш прийти!


Відпочиваючи у лісовому санаторії, Сергійко з друзями задумали для дівчинки Олі, яка захворіла, казку. Проте вони й не підозрюють, що вигадані ними водяники, лісовики і русалки живуть насправді... Захоплива казкова повість лауреата Шевченківської премії Володимира Рутківського про зворушливу дружбу школярів Сергійка й Олі з дивовижним підводним створінням Бухтиком. Цей незвичайний герой, блискуче вигаданий Володимиром Рутківським і чудово зображений Ростиславом Попським, просто приречений на читацьку любов і успіх. Це перша частина казкової трилогії

23.03. Самостійна робота. Правопис прислівників. Виконайте тестові завдання.

Самостійна робота

«Правопис прислівників»

1.     Разом треба писати прислівник

А  до/вподоби

Б  до/віку

В  до/речі

Г  до/останку

2.     Разом треба писати прислівник

А  без/перестанку

Б  без/сліду

В  без/кінця

Г  без/угаву

3.     Разом треба писати прислівник

А  на/світанку

Б  на/весні

В  на/ходу

Г  на/жаль

4.     Разом треба писати обидва прислівники в рядку

А  до/долу, до/загину

Б  до/побачення, до/дому

В  до/крихти, до/гори

Г  до/щенту, до/волі

5.     Разом треба писати обидва прислівники в рядку

А  в/основному, в/низу

Б  в/цілому, в/зимку

В  у/ногу, в/знаки

Г  в/розсип, в/середині

6.     Окремо треба писати обидва прислівники в рядку

А  на/зустріч, на/руку

Б  на/льоту, на/дворі

В  на/останку, на/щастя

Г  на/жаль, на/зразок

7.     Окремо треба писати обидва прислівники в рядку

А  сам/на/сам, пліч/о/пліч

Б  раз/у/раз, коли/не/коли

В  рік/у/рік, час/від/часу

Г  один/в/один, хоч/не/хоч

8.     Виділену сполуку треба писати окремо в реченні

А  У/далині високій сяють зорі.

Б  Сивіє жито в/далині.

В  Уже й пороги видно в/далині.

Г  У/далині бурхає заграва пожеж.

9.     Окремо треба писати кожен прислівник у рядку

А  все/одно, без/вісти, на/самоті

Б  без/ліку, до/речі, на/добраніч

В  поза/вчора, на/радість, в/цілому

Г  з/розгону, в/основному, у/чвал

10.                       З дефісом треба писати всі прислівники в рядку

А  по/латині, хтозна/де, з давніх/давен

Б  спокон/віку, по/братськи, повік/віки

В  з діда/прадіда, по/всяк/час, вряди/годи

Г  по/друге, по/козацьки, по/середині

11.                       З дефісом треба писати виділений прислівник у реченні

А  Одчиняючи вранці вікно, я раз/у/раз бачу ряд квітучих агав.

Б  І тільки час/від/часу археолог якесь віконце в правду прокопа.

В  Коли/не/коли набіжить вітер, ударить хвилею по верховіттях.

Г  Я був самотній, сам/на/сам зі своєю самотою.

12.                       Помилку в написанні прислівника допущено у варіанті

А  востаннє, відтепер, змалечку

Б  назавжди, на четверо, босоніж

В  насамперед, десь-то, абикому

Г  аніскільки, чимало, навідріз

 


22.03. Тренувальні вправи. Виконати тестові завдання     Переглянути відеоурок "Правопис прислівників"Повторити відомості параграфів 31-34.


Виконати вправи 449, 453 (письмово)

16.03. Тренувальні вправи. 

вправа11111, вправа 2222, вправа33333, вправа 44444, вправа5555

Вправа 4. Перепишіть, розкриваючи дужки. Зробіть порівняння в правописі прислівників та прийменникових словосполучень.

Здіймаю руки (до) гори, підійшли (до) гори; (в) горі проклали тунель, (в) горі чувся звук невидимого літака; (на) силу справився з роботою, у будь-якій справі покладайся і (на)силу, і на розум; збирайте усі речі (до) купи, (до) купи листя підійшов малюк, зносити інструмент (до) купи; заглянути (в)середину, (в) середину пляшки потрапило повітря; стати (на) бік товариша, лягти (на) бік, звернути (на) бік; подивитись (у) бік лісу, повернути (в) бік, іти (у) бік річки.

Вправа 5. Складіть і запишіть речення із поданими прислівни­ками та співзвучними з ними словами. Поясніть, чим зумовлена відмінність у їх написанні.

Насторожі - на сторожі, назустріч - на зустріч, доволі - до волі, усередині - у середині, по-третє - по третє, вгору - в гору, вниз - в низ.

Вправа 6*. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. (На) горі тій, на шпилечку, сяє замок з діамантів (Леся Українка). 2. Потім чайка звилася (в) гору, (на) мить застигла над рікою. 3. (В) день пригріло сонце, почалася відлига (О. Донченко). 4. (В) горі - перлисті переливи хмар, яких нема на небесах чужини (М. Рильський). 5. (У) день пекучий, наковтавшись пилу, ми спраглими устами припадали до краю дерев’яного відра (М. Рильський). 6. Цілий день вітер гуде (на) дворі; (над) вечір скресає річка (М. Коцюбинський). 7. (По) полудні прийшли на місце (І. Муратов). 8. (На) вшпиньках підійшов вечір (П. Тичина).

Вправа 7. Перепишіть, розкриваючи дужки. Зробіть порівняння в правописі прислівників та прийменникових словосполучень.

(По) іншому сказати, піти (по) іншому провулку; що (б) не трапилося, розраховуй на мою допомогу; іти (на) зустріч з однокласником, (на) зустріч матері вийшла дитина, бігти (на) зустріч; подарувати (на) пам’ять, вивчити (на) пам’ять; говорити (по) щирості; (від) ранку (до) вечора працювати у полі; повернутися не (в) день, а (в) вечері; (в) день свята веселились; ставитися (по) батьківському, пройти (по) батьківському подвір’ю; вийшло (по) твоєму, (по) твоєму обличчю; повторювати раз (у) раз; (тим) часом темніло; ідіть (у) трьох, вода (у) трьох відрах; відповідаю (в) друге, це слово вставляю (в) друге речення; (що) б багато знати, треба багато працювати; як (би) не поспішив, помилки не допустив би; як (би) не хитрував злочинець, однак не втече.

Вправа 10*. Випишіть словосполучення в колонку в тому порядку, як пишуться частини, взяті в дужки: 1) разом; 2) через дефіс; 3) окремо.

Відмовився (на) відруб, заходьте (по) одному, сиділи (до) пізна, (по) справжньому влип, (по) нашому сказано, мчав (на) вскач, пропав (без) вісти, (по) вінця повен, (до) гори дном, (по) вовчому завив, складено (в) четверо, (в) цілому закінчили, перевернувся (на) бік, вийшов (на) зустріч, відклав (на) завтра, заговорив (по) французьки, видніється ген (ген), узяв (за) багато, купив (на) виплат, кинув (на) відліг, (по) іншому думав син, з ним (за) одно, написано (по) латині, це мені (до) вподоби.

Підкресліть останню букву в останньому слові кожного словосполучення. З цих букв прочитаєте закінчення вислову голландського філософа XVII ст. Б. Спінози: «Знаючи свої вади, ми...».

Вправа 15. Запишіть прислівники разом, окремо або через дефіс. Поясніть їх правопис.

Рано(по)раненьку, (на)виворіт, (без)відома, (на)зло, (в)нічию, (одним)один, (до)пари, (в)далечінь, (по)людськи, віч(на)віч, (по)друге, (з)дня(на)день, (видимо)невидимо, слово(в)слово, (с)тиха, (в)щерть, (по)сусідськи, коли(не)коли, (на)в(з)догін, (по)маленьку, (у)наслідок, (ледве)ледве, врешті(решт), десь(не)десь, (часто)густо, (по)своєму, на(віки)вічні, (десь)інколи, з(на)двору, один (по) одному, (по) можливості, на(в)проти, сам(на)сам, (спід)споду, (по)восьмеро, (зо)зла, (з)рання, (на)зразок, (рано)вранці, на(в)ряд, (у)трьох, ні(на)гріш, (чим)скоріш, (в)поперек, (у)щерть, (на)вмисне, (за)законом, (на)прокат, (на)останку, (без)упину, (на)дозвіллі, (до)долу, (під)час, (за)кордоном, (з)краю(в)край, (до)останку, (без)потреби, (в)роздріб, (по)одинці, (на)жаль, (без)черги, (під)силу, (до)пори.

15.03.Написання прислівникових сполук. Вивчити §32 на с.170. Виконайте вправи 

Вправа 1*. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Ми (по) новому розумієм світ, (по) іншому і любим, і страждаєм (А.Малишко). 2. (Від) давна сміливості й одвазі шумить по всесвіту хвала (М. Рильський). 3. (По) моєму, кожна людина мусить хоч раз коли- небудь сягнути свого зеніту (О. Гончар). 4. Яка ціна за день, (по) пустому прожитий? (О. Гончар). 5. Генерал (по) довгу дивився на свою карту (В. Собко). 6. Коні знялись з місця і нешвидко побрели (по) глибокому снігу (М. Коцюбинський). 7. Серце заскімлило, глухо, (по) вовчи (Б.Олійник). 8. Лине (з) далеку дівочий спів (О. Довженко). 9. Але вже коли я за що візьмусь, то буде (по) моєму (Ю. Збанацький). 10. День був погожий, (по) осі(н,нн)ьому променистий (З. Тулуб). 11. І (по) заячому сліду інколи знаходять ведмедя (Нар. тв.). 12. У нас усе (по) просту, (по) домашньому (І. Франко). 13. Кожен вишукував товариша (по) своєму пір’ю: пани віталися тільки до панів, купці - до купців (Панас Мирний). 14. Трясе цап бороду, бо так звик (за) молоду (Нар. тв.).

Вправа 2*. Перепишіть, розкриваючи дужки.

1. Краю мій! Люблю я тебе (в) день і (в) ночі, (в) ранці (в) вечері і не знаю краю своєї любові (Панас Мирний). 2. Не народилася і не народиться та сила, щоб наш народ (на)вколішки поставила (М. Стельмах). 3. Любіть Україну (у) сні й (на) яву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну (В. Сосюра). 4. Загін (по) волі просувався розпеченим степом (Ю. Яновський). 5. Час, моя пісне, (по) волі буяти, послухать, як вітер заграв понад морем (Леся Українка). 6. Герой користі не шукає (з) роду (Леся Українка). 7. Під ним коник вороненький (на) силу ступає (Т.Шевченко). 8. На виріст, і (на) силу, й на личко у батька вдавсь (Марко Вовчок).



09.03.  Написання прислівникових сполук. Вивчити §32 на с.170. Виконайте вправу 376. 

Пишемо окремо 
Прислівникові сполуки, утворені від іменників з прийменниками:
  • без — без сил, без угаву, без відома,  АЛЕ безвісти, безперестанку, безсумнівно;
     
  • в (у) — в міру, в ногу, уві сні, у вічі,  АЛЕ угору, униз, уранці, улітку, восени;
     
  • з — з переляку, з радості, з розгону, АЛЕ зсередини, зліва, знизу;
     
  • на — на горе, на щастя, на добраніч,  АЛЕ нанівець, нарозхват, нарешті;
     
  • під — під вечір, під кінець, під силу;
     
  • по — по суті, по правді, по щирості,  АЛЕ поруч, попліч, почасти.

Словосполуки, що мають значення прислівників, пишемо окремо.

Приклад:
Від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, сам на сам, час від часу; другого дня, темної ночі, тим разом, тим часом.

Зверни увагу!
Треба розрізняти прислівники й співзвучні сполуки прийменника з іменником.

ПорівняйЗсередини долинали дивні звуки і Футболіст забив неймовірний гол із середини поля. Між іменником і прийменником можна поставити залежне слово (означення): Футболіст забив неймовірний гол із самісінької середини поля.

Таким чином, одним із способів розрізнення прислівника й співзвучної сполуки прийменника з іменником є добір залежного слова.
Прислівник можна відрізнити від сполуки прийменника з іменником за допомогою наголосуна́бік — на бі́к, надво́рі — на дворі́, наві́ки — на віки́.

08.03.Правопис  прислівників. Дефіс у прислівниках. Вивчити §32 на с.166. Виконайте вправу 371. 

Пишемо разом
  • прислівники, утворені від іменника з прийменникомуголос, вволю, впень, збоку, нарівні, насилу, скраю, спочатку;
     
  • прислівники, утворені від прийменника й короткої форми прикметникадонедавна, зблизька, справа, помалу, сповна, востаннє;

  • прислівники, утворені від прийменника (окрім по) і числівникаудвоє, утретє, спершу, забагато, АЛЕ по троє, по-п'яте;
     
  • прислівники, утворені від різних частин мови з частками де, що, аби, ані, чи, як, не, ні, що стають префіксамидеколи, щоранку, абикуди, анітрохи, чимало, неабияк, ніде;
     
  • прислівники, утворені від прийменника й займенниканащо, унічию, почому, АЛЕ за віщо;
     
  • складні прислівники, утворені з кількох основ: натщесерце, обабіч, обіруч, стрімголов.

Зверни увагу!
Якщо іменник зберігає своє значення, то прислівникову сполуку треба писати окремодо зустрічі, на щастя, до снаги, без сумніву.

Вряди-годи, десь-інде, десь-інколи, сяк-так, далеко-далеко, ледве-ледве, будь-що-будь, віч-на-віч, всього-на-всього, де-не-де, коли-не-коли, пліч-о-пліч, хоч-не-хоч, як-не-як.

Пишемо з дефісом
Прислівники, утворені додаванням по- до:
  • прикметників і займенників із суфіксами -ому (-єму), -ипо-болгарському, по-українськи, по-сімейному, по-батьківськи, по-нашому, по-моєму, по-доброму;
     
  • порядкового числівника на -е (-є):  по-перше, по-шосте, по-десяте.
Зверни увагу!
Прийменник по пишемо окремо від форми місцевого відмінка іменника батькопо батькові.

Неозначені прислівники, що мають у своєму складі словотворчі частки будь-, -будь, -небудь, казна-, -то, хтозна- (З будь-, небудь- — дефіс не забудь).
Приклад:
Будь-де,  куди-будь, де-небудь, казна-де, аби-то,  так-то, хтозна-як.
Складні прислівники, утворені з двох прислівників,  повторенням слова без службових слів чи зі службовими словами між ними.
Приклад:
Вряди-годи, десь-інде, десь-інколи, сяк-так, далеко-далеко, ледве-ледве, будь-що-будь, віч-на-віч, всього-на-всього, де-не-де, коли-не-коли, пліч-о-пліч, хоч-не-хоч, як-не-як.




02.03. РМ №15.Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації.

Д/З: Скласти діалоги  на теми: мудрі заповіді нашого народу.



01.03. и та і в кінці прислівників. Опрацюйте відеоматеріал. Виконайте вправи.

Вправа 1. Запишіть, вставляючи замість крапок потрібні кінцеві голосні та розподіляючи слова у дві колонки:
а)    з и в кінці
б)    з і в кінці.  
Безвіст.., увечері.., угор.., взнак.., вкуп.., уноч.., восен.., врешт.., усередин.., довол.., догор.., опівдн.., опівноч.., зсередин.., навік.., заран.., узнак.., напровесні.., навскос.., завтовшки.., віднин.., подекуди, у
двіч..,  восен.., взагал.., декол.., звідк.., дедалі.., надвор.., навпомацк.., вширшк.., всюд.., наодинц.., напровесн.., втрич.., упівсил.., досередин.., віднин.., зовн.., навколішк.. .

З’ясуйте, від яких частин мови утворені прислівники.

Вправа 2. За допомогою тлумачного словника з’ясувати лексичне значення слів взнаки, утямки, вскоки.




22.02. Літери н і нн у прислівниках.Вивчити правило на с.387. Виконати вправу 398.


16.02. Творення прислівників. Опрацюйте § 30, с.152-153. Виконайте вправи 339, 341.


08.02. Ступені порівняння прислівників. Опрацюйте § 31, с.158. Виконайте вправи 350, 351.


02.02. Групи прислівників за значенням. Вивчити таблицю на с. 148. Виконати вправи 326, 328

01.02. Прислівник як частина мови. Опрацюйте § 29, с.147, 129.  Виконайте вправу 320 та 321.



15.12. Контрольна робота . Дієприслівник

Дієприслівник

 

1. Усі слова є дієприслівниками в рядку:

А читаючий, співаючи, несучи;              В читати, опалий, опадаючи;

Б пишучи, ховаючись, розбивши;            Г будуючи, вибілений, співаючі.

2. Усі дієприслівники мають недоконаний вид у рядку:

А опадаючи, дивуючись, лукавлячи;        В чіпляючи, гуркотячи, зробивши;

Б зітхаючи, прочитавши, з’їхавши;          Г бавлячись, пишучи, прийшовши.

3. Укажіть дієприслівник, у якому правильно виділено суфікс:

А викона-вши;              В керю-чи;

Б по-ївши;                     Г здолав-ши.

4. Усі дієприслівники з часткою не пишуться окремо в рядку:

А (не)діючи, (не)сумуючи, (не)дочуваючи;

Б (не)почувши, (не)слухаючи, (не)знаючи;

В (не)сказавши, (не)люблячи, (не)волячи;

Г (не)хтуючи, (не)взявши, (не)зважаючи.

5. Дієприслівники недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів:

А -анн, -янн;                  В -учи, -ючи; -ачи, -ячи

Б -ши, -вши;                  Г -ач, -яч.

6. Одиничний дієприслівник не виділяється комами в реченні (розділові знаки опущено):

А Жевріючи поволі розгорталась над обрієм лимонна смужка ранкової зорі.

Б А сонце заховавшись потім зійшло. (Б. Олійник)

В Ходили між рядами пригинаючись. (О. Гончар )

Г Антін заснув не погасивши світла. (М. Коцюбинський)

7. Установіть відповідність між дієприслівниками та їх видами.

1 доконаний вид             А люблячі

2 недоконаний вид         Б сказавши

                                         В купаючись

8. Познач рядок, у якому всі слова є дієприслівниками.

А стиснувши, обраний, продовжуючи;         В струшена, полагодивши, помилився;

Б сивіючи, звернувшись, скосивши;             Г поспівчувавши, котиться, небачений.

9. Познач речення з дієприслівниковим зворотом.

А Він стояв на городі, врісши по коліна в землю. (Б. Харчун)

Б  Батько хотів усміхнутися, ворухнув губами, але раптом спохмурнів.

В Утомлені довгим переходом, подорожні влаштували привал.

Г Ясна річ, довгий і спокійний відпочинок дозволив повністю відновити сили.

10. Познач рядок, у якому не з дієприслівником треба писати разом.

А (не)навидячи за зраду;                В (не)помилившись ні разу;

Б (не)ступивши й кроку;                Г (не)зізнавшись у злочині.

11. Познач рядок із дієприслівниками у формі недоконаного виду теперішнього часу.

А сполотнівши, звикнувши, поставши;       В повантаживши, діставши, програючи;

Б поївши, розкидаючи, подолавши;             Г гріючись, розуміючи, здіймаючи.

Прочитай текст. Виконай завдання 12, 13.

(1)Спостерігаючи за тваринним і рослинним світом, Григорій намагався в ньому забутись. (2) Маючи вроджений нахил до спостережень вирісши серед природи, він мав у тому велику втіху. (3) Усе живе ховало у собі багато цікавого, кожен день вражав новими несподіванками. (4) Особливо цікаво було спостерігати за життям звірят і птахів. (І. Багряний)

12. Познач речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.

А перше;                   В третє;

Б друге;                     Г четверте.

13. Познач речення з одним дієприслівниковим зворотом.

А перше;                В третє;

Б друге;                  Г четверте.

14. Виділену частину складного речення заміни дієприслівниковим зворотом.

Високо над білими хмарками плив шуліка, тримав в обіймах жовтий жмуток.

15.  Виконайте розбір дієприслівника як особливої форми дієслова.

Жайворонок, співаючи, ніби висить на невидимій нитці. Не спитавши броду, не лізь у воду.

 

17. Відредагуйте речення

 

Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.

Відпочиваючи в Карпатах, соснові ліси напувають тебе цілющою силою.

 Попрацювавши на різних тренажерах, спорт стане ще більш корисним.

Посадивши біля школи липи, клени і каштани, семикласники повернулися до кабінету.

Читаючи роман, у моїй уяві постав образ головного героя.

 Побачивши цю картину, мені стало страшно.

 Почувши цю пісню, до мене повертається моє дитинство.

14.12. Не з дієприслівниками. Вивчити § 28, с.144.  Виконайте вправи 318 та тести

Перегляньте навчальний матеріал ТУТ

12.12. Вид і час дієприслівників. Вивчити § 27, с.140.  Виконайте вправи 309, 310.

08.12. Коми при одиничному дієприслівнику.  Вивчити § 26, с.135.  Виконайте вправи 294, 295..

07.12. Дієприслівниковий зворот. Вивчити § 25, с.133, 131. .  Виконайте вправу 290.

05.12. Дієприслівник як особлива форма дієслова. Опрацюйте § 24, с.128, 129.  Виконайте вправу 273, 279.. Навчальне відео ТУТ

03.12. Дієприслівник як особлива форма дієслова. Опрацюйте § 24128, 129.  Виконайте вправу 273.

23.11. Написання не з дієприкметниками. Вивчити § 23 на с. 124. Виконайте вправи 265, 270. Перегляньте навчальне відео.

21.11. Написання -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження. Вивчити § 22 на с. 121. Виконайте вправи 254 усно, 256, 257, 259.


17.11. Активні і пасивні дієприкметники. Вивчити § 20 на ст. 107. Виконайте вправи 235, 237.

16.11. Контрольний диктант. Записати текст, проставити відсутні розділові знаки, підкреслити дієприкметники та дієприкметникові звороти.

Шевченкова гора

Ті чудові садочки притулені на горах або сховані в западинах були наскрізь пронизані сонцем зеленіли до самого дна і через яблуні та вишні блищала ясно-зелена трава, як килим, розстелений на крутих горах.

Дніпро синів за низиною вкритою то сірим піском, то молодими густими кущами осокора. Між двома шпичастими горами було видно провалля промите дощовою водою.

Там далеко під горами смужкою блищить Дніпро. Очі тонуть в безкраїй далечі вкритій лісами. Зеленіють, а далі сизіють, а ще  чорніють, як пооране поле вкрите туманом.

Обидві гори вкриті травою та подекуди старими рідкими дубами.

Повік не забуде цього дивного місця, хто бачив його хоч раз на віку...


14.11Дієслівні форми на -но, -то.  Вивчити §21, ст. 117. Вправи 249, 250.

10.11. Дієслівні форми на -но, -тоВивчити §21, ст. 117. Вправи 249, 250.

07.11. -09.11. РМ № 7. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною у художньому стилі з використанням дієприкметників та дієприкметникових зворотів. 

Антін Монастирський "Запорожець"


Відомості про автора

Антін Манастирський народився в селі Завалів, нині Підгаєцького району Тернопільської області в сім'ї поштового урядовця. З дитинства виховувався у атмосфері духовності та любові до рідного краю. Особливе значення для маленького Антіна мала народна пісня, яка запала в серце майбутнього художника. Довгі роки життя пісня супроводжувала і надихала митця творити.

Освіту здобував у школі Станіслава, Львівській художньо-промисловій школі, а згодом у Краківській академії красних мистецтв.

У 1900-му році «Товариство для розвою руської штуки», членом якого був Антон Манастирський, влаштувало виставку його перших живописів. З того часу в Антіна Івановича розпочалося активне творче життя. Він малює цілу галерею високодуховних творів — пейзажі, тогочасну злободенну дійсність, картини з історії народу, сатиру тощо. Жив і працював у Львові. Серед його учнів зокрема Володимир Воронюк.

Помер 15 травня 1969 року. Похований у родинному склепі на Личаківському цвинтарі (поле № 5).[1]

У своїх полотнах переважно зображував народнопісенну творчість. Сам художник писав: «Все життя я мріяв, щоб думи мої, які я втілював у своїх картинах, були близькі і зрозумілі народові». Пісня та поезія були джерелом натхнення Антіна Манастирського, про що свідчать численні твори, позначені виразним впливом народного мелосу. У творчій спадщині художника є низка картин, назвами яких стали рядки народних пісень. Також доробок митця складають численні портрети та пейзажі.

  • «Ой під гаєм, гаєм»,
  • «Засвіт встали козаченьки»,
  • «Портрет матері»,
  • «Паламар»,
  • «Запорожець»,
  • «На водопої»,
  • «Ой там, під горою»,
  • «На могилі»,
  • «В таборі Кармелюка»,
  • «Прощавайте, товариші»,
  • «Вчора і сьогодні»,
  • «Розвідники»,
  • «Загибель товариша»

03.11. Дієприкметниковий зворотКома при дієприкметниковому звороті. Перегляньте  тематичне відео

"Філологічні цікавинки". Вивчіть навчальний матеріал на с.96. Виконайте вправи 198, 199.

02.11. Нова тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова. Виконайте вправу 188 усно. Опрацюйте матеріал § 17 на с.93. виконайте усно вправу 189. Виконайте письмово вправу 191 та граматичне завдання. Закріпіть вивчене, переглянувши відеоурок.

Граматичне завдання. Утворіть від неозначеної форми дієслова дієприкметники та вкажіть їх граматичне значення. Наприклад: співати - співаючий (теп.час, недок. вид, чол. рід, однина, Н. в.). З трьома утвореними дієприкметниками складіть речення.

Прикрасити, пожовтіти, пройти, вивчити, вишитий, розмалювати, сяяти, думати, біліти, зачарувати. 

31.10. Не з дієсловами. Узагальнення з теми "Дієслово". Опрацюйте матеріал § 16, виконайте вправи 181, 187. Повторіть навчальний матеріал, давши відповіді на питання 1-9 на с.92. Виконайте тестові завдання "Дієслово" ( це контрольний тест!!!!)

26.10.-27.10. Способи творення дієслів. НЕ з дієсловами. Вивчити § 15 с. 87 та § 16 с. 88. Виконати вправи 177, 187. Перегляньте ВІДЕОМАТЕРІАЛ

24.10. Контрольна робота. Дієслово як частина мови. 

Роботу виконати до  25.10 на окремих аркушах і прислати на перевірку ( роботи зберегти). При виконанні  користуйтеся підручником.

(частина І)


Тестування

1.     1.Установіть відповідність між розділами науки про мови і предметом їх вивчення

1. Синтаксис                     А розділові знаки

2.Морфологія                    Б будова речення та словосполучення

3. Пунктуація                    В правильне написання слів

4. Орфографія                   Г значення слів

                                            Д частини мови

 

2.     Установити відповідність між дієсловами та їх формами

       1  інфінітив                      А намальований

2  особова форма             Б малювати

3  Дієприкметник            В намальовано

4  дієприслівник              Г малюватимемо

5 безособова форма         Д малюючи

 

3.  Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами.

А Охопити, побачити, ішов.
Б Говорити, спати, сміятися.
В Сидіти, наїжачитися, діждалися.
Г Малювала, стежити, махати.

4.     Дієслова доконаного виду подано у рядку:

       а) озброюють, відлітати, соромляться;

   б) визбирують, доручила, поспішила;

   в) виявили, рушили, скажу;

   г) селитися,  зіграти,  розміняти.

 

5.     Дієслова недоконаного виду подано у рядку:

   а) озброюють, відлітати, соромляться;

   б) визбирують, доручила, поспішила;

   в) виявили, рушили, скажу;

   г) селитися,  зіграти,  розміняти.

 

6.     Синтаксичну роль будь-якого члена речення виконує

А неозначена форма дієслова

Б дієвідмінюване дієслово

В дієприкметник

Г дієприслівник

7.     Яку синтаксичну роль виконує  інфінітив  у реченні  Зосталась тільки одна надія: надія вернутись ще раз на Вкраїну (Леся Українка):

   а) означення;       

  б) присудок;     

в) додаток;     

г) обставина.

 

8.     Яку синтаксичну роль виконує  інфінітив  у реченні  Я навмисне прийшов до вас зарані попередити (С.Васильченко):

   а) означення;         

б) присудок;     

в) додаток;     

г) обставина.

 

9.     Установіть відповідність між інфінітивом та його синтаксичною роллю.

1. Кайдаш наказав синам гребти сіно .                  А Підмет

2. Творити –призначення кожного.                        Б Присудок

3.  Учитель почав розповідати.                               В Додаток

4.  Бажання малювати охопило Шевченка             Г Означення

                                                                                   Д Обставина

10.                       До незмінних дієслівних форм належать всі, ОКРІМ

А неозначена форма дієслова

Б дієслівна форма на -но, -то

В дієприкметник

Г дієприслівник

111.                       Укажіть речення з дієсловом теперішнього часу другої особи множини:

 А) Ще почуєте про нього не раз.          

 Б) Відчуваєте пахощі лугових трав?

 В) Прополете моркву, потім поллєте квіти.  

 Г) Будете читати вголос.

12.                       Увідповідніть дієслова з їхніми видо-часовими формами.

1 доконаний вид, майбутній час                              А перерахував

2 недоконаний вид, майбутній час               Б досліджую

3 доконаний вид, минулий час                       В хвилювався

4 недоконаний вид, минулий час                     Г малюватимемо

                        Д дочитаю

 

Завдання з кількома відповідями                                                                  

13. Дієсловами доконаного виду є всі слова рядка :

а)  зберігати, ходити,  гарантувати;

б)  гукнути, набрати, почути;

в)  підійти,  перевірити,  прочитати ;

г) сипати,  славити, жовтіти;

д) постояти, створити, спіткнутися.

 

14. Дієсловами недоконаного виду є всі слова рядка :

а)  зберігати, ходити,  гарантувати;

б)  вигукувати, набирати, чути;

в) підійти,  перевірити,  прочитати ;

г) сипати,  славити, жовтіти;

д) стояти, творити, спіткнутися.

15. Поставте дієслова в потрібній формі. Визначте вид і особу і час дієслів

Події в повісті «Захар Беркут» (відбуватися) 1241 року. Тугар Вовк (прибути) з дочкою Мирославою на Тухольщину в Карпати, де князь (подарувати) йому землі. Тугар Вовк (вважати) себе вищим за громаду, і (хотіти) нав’язати нові порядки. Боярин (мріяти) (брати) всю владу у свої руки. Але тухольці (звикнути) (жити) незалежно й (прогнати) його. Тугар Вовк (залишити) загін воїнів (охороняти) свій дім, а сам (поїхати) з Мирославою до монголів. Захар Беркут – знахар, ватажок тухольської громади, (шанувати) традиції й богів, (служити) інтересам народу, (закликатиЇ до єдності та згуртованості в боротьбі з ворогом.

 

20.10. Дієслова наказового способу. Безособові дієслова. Вивчіть § 13 с. 79-80, § 14 с.83-84.  Виконайте вправи 159, 169, 170. Перегляньте відео про БЕЗОСОБОВІ ДІЄСЛОВА

19.10. Способи дієслів: дійсний, умовний, наказовий. Творення дієслів умовного способу. Вивчіть § 11,12. Перегляньте для закріплення ВІДЕОМАТЕРІАЛ. Виконайте вправи 146, 153.        

 17. 10. Майбутній час дієслів. Вивчити пар. 10 с. 70-71.Вправи виконати 137,138.

13.10.Минулий час. Змінювання дієслів минулого часу. Вивчити §9 с.67. Перегляньте відеоурок Минулий час. Виконайте вправи 125, 129.

12.10. Часи дієслова. Теперішній час. Опрацювати §7 с.59., §8 с.61. Виконайте вправи 108, 112. Перегляньте відео "Дієслова тепер. часу"
06.09. Виконати контрольний переказ тексту за планом ( у зошитах для контрольних робіт). План і ключові слова у вас у зошитах. Кого не було в школі, той виконує у робочих зошитах: складає план і пише переказ самостійно (текст інший)

Сьогодні я прокинулась від легесенького постукування у вікно. Відкрила очі і ледь не скрикнула від радощів: «Яблунька розцвіла! Яблунька мого доброго дідуся.:.»
Відчинила вікно, і духмяна хвиля ранкової свіжості, напоєна тонким ароматом яблуневого цвіту, підхопила мене на крила спогадів. Я повертаюсь у дитинство...
Як живий іде садом дідусь. Він і дня не міг про-.жити без роботи у свої сімдесят п'ять.
— Відпочили б, дідусю,— просила я його. А він лише одказував: «Без діла слабіє сила...»
Якось весняним, ранком дідусь сказав, що сьогодні навчить мене саджати яблуні. Я вже хотіла бігти, та він зупинив, ховаючи посмішку в сиві вуса. «Не метушись — швидше буде...»
Зібравши інструменти, дідусь став розмічати місце для ями, а я замішувала у чавунці глиняний розчин. Дідусь тим часом став не поспішаючи копати.
Незабаром він покликав мене. «Бери, внучко, заступ і ген на той пустир підемо. Яблунька там, наче сирітка, серед кущів терену заблукала...»

Деревце справді виявилося непоказним. Стовбур зламаний. Гілки висіли, ніби перебиті руки.
Яблуньку дідусь викопував довго. Потім обережно взяв дичку своїми вузлуватими мозолястими руками і став уважно розглядати кореневище. Щось проказуючи стцха до яблуньки, відрізав ножицями пошкоджені корінчики. Зануривши кореневище у глиняну купелю, опустив саджанець у ямку.

Я стала закидати її, а він у той час ніжно підтримував яблуньку, легенько підтрушуючи. Зробивши  луночку, з якоюсь веселою зажурою мовив: «Рости на радість людям!»
...Спогади на мить перервала бджілка, що злетіла з рожевої пелюстки. І знову я згадала дідуся. Останню його яблуньку — і першу в моєму житті.
Ні, дідусь не просто навчив мене саджати дерева, він навчив дарувати іншим радість і красу. А вони — безсмертні!

05.10. Письмовий переказ тексту - опису виконання певних дій "У степу" за складеним планом.

03.10. Вивчіть § 5 (с.46, 47, 49). Вправи 85, 89.

22.09.Повторити правила на с.29, 31. Вправи 49, 50. 

21.09. Написати вільне есе на тему "Чи можна пробачати зраду" (за схемою у зошиті).

19.09. Повторити відомості на с. 23.Виконайте вправу 35 (І,ІІ завдання письмово).

15.09.Повторити відомості на с. 20, 23. Виконати вправи 29, 30.

14.09. Повторити відомості на с. 17, 19. Виконайте вправу 25 (відповісти на питання після тексту).

12.09. Повторити відомості про стилі мовлення (с.16-17). Виконайте вправи 22, 23 

08.09. Вивчити с.12. виконати вправи 16,19.

07.09. Повторення. Виконайте вправу 14 письмово.

05.09. Літературна норма. Виконати вправи 5, 7 письмово.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Самоосвіта - шлях до успіху. Тисніть на зображення, повторюйте матеріал та виконуйте вправи.

Тренажер з українського правопису

https://webpen.com.ua/index.html#exercises