7 КЛАС. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

 Вітаю, шановні 7-класники! 

Бажаю успіхів і спокійного навчання.

Електронний розклад Високобайрацької гімназії

 дивіться тут РОЗКЛАД УРОКІВ

Нагадую для тих, хто працює самостійно: виконані вправи та інші письмові роботи пересилаємо мені у вайбер. 


Домашні завдання.



29.11. тестові завдання, відкриті питання)

1.Засновником жанру історичного роману був …

А.Р. Л. Стівенсон 

 Б.В.Скотт

 В.А.Міцкевич

2. Хто ховався під маскою Чорного Лицаря?

А) Робін Гуд;

Б) Айвенго;

В) Бріан де Буагільбер;

Г) Річард І.

3. Що було написано на щиті Айвенго?

А."Позбавлений трону"

 Б."Позбавлений замку"

  В."Позбавлений розуму"

 Г."Позбавлений спадку"

4. У замку Седріка Сакса Айвенго з'являється у вигляді...

А.лицаря ордену Храму

 Б.свинопаса

 В.пілігрима

 Г.чорного лицаря

 

5. Айвенго служив…

а) королю Річарду І ;

б) принцу Джону ;

в) французькому королю Філіпу:

г) нікому не служив.

 

6. Ребекка – це …

а) чаклунка ;

б) дочка єврея Ісаака ;         

в) вихованка Седріка Сакса;

г) наречена Айвенго.

 

7. З якого твору взято слова: "Настали літні дні, коли судилося вмирати;

і маршем просто в небо йшли...

а. "Лист із полону"

б."Пісня про солдатів з Вестерплятте"

 в."Про назву концтабору Бухенвальд"

 г."Круки"

  

Встановлення відповідності (2 б.)

8. Встановити відповідність між поезіями та їх темами:


1.  К. Галчинський

   «Лист із полону»

2.  К. Галчинський

«Пісня про солдатів з Вестерплятте»

3. А. Маргул-Шпербер

«Про назву концтабору Бухенвальд»

 

А. тема війни перегукується зі спогадами про щасливе дитинство;

Б. засудження війни за загублену молодість тих, хто пішов на фронт;

В. розповідь про почуття до коханої людини;

Г. гімн патріотизму та самозреченню в ім’я Батьківщини.



Відкриті питання та завдання

9. Виписати художні засоби з уривків поезій. (1 б.)


Давно було це: килим з ніжних трав,

Ліс буковий, так пам’ятний мені…

Хлопчиськом на поляні я лежав,

Пливли біляві хмари в вишині.

А. Маргул-Шпербер

«Про назву концтабору Бухенвальд»

І ті, чий слух сяга зірок,

Зір плине в даль бездонну,

Почули в небі рівний крок

Морського батальйону.

К. Галчинський

«Пісня про солдатів з Вестерплятте»


 

10. Що таке історичний роман? (1 б.)

 

 

11.Напишіть твір-мініатюру на тему «Поезія проти війни» (на основі творів, вивчених у темі «Історичне минуле в літературі»).

 .

13.10. Контрольна робота №1.  

Контрольна робота з теми «Вступ. Жанр балади у європейських літературах»

І варіант

І рівень

1. Дайте визначенню поняття «переклад»

а)  відтворення змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови;

б)  усна народна творчість;

в)  твір (як правило віршований), написаний за мотивами твору іншого автора, з елементами 


 наслідування першоджерела, наближений до перекладу, але з яскраво вираженою авторською позицією

2. Хто така Кунігунда в баладі Ф. Шиллера «Рукавичка»?

а)  дочка короля;

б)  красива дівчина-селянка, у яку був закоханий лицар;

в)  дама серця лицаря;

г)  ворожка

3. Образами-символами у баладі А. Міцкевича «Світязь» є:

а) білі лілії, вода;                     б) рукавичка, вересовий напій;

в) золота стріла, ріжок;            г) гусла, ліра

4. Що знайшов королівський васал (балада Р. Стівенсона «Вересовий трунок»)?

а) двох броварів;

б) бочки з вересовим трунком;

в) рецепт вересового трунку

5. Робін Гуд у народних баладах є образом:

а) традиційним;                       б) вічним;

в) казковим;                             г) образом-символом

6. Яке запитання поставив Король Лір своїм дочкам?

а) чи готові вони вийти заміж за його вибором;

б) як вони будуть правити королівством після його смерті;

в) що кожна може зробити для нього на підтвердження своєї любові;

г) що кожній необхідно для щастя

ІІ рівень

7. Розкрийте значення поняття «балада».

8. Як звали доньок Короля Ліра?

9. Схарактеризуйте образ Робіна Гуда.

10. Де і коли відбуваються події, зображені в баладі «Як Робін Гуд став розбійником»?

11. Дайте характеристику одній з доньок Короля Ліра.

 

Контрольна робота з теми «Вступ. Жанр балади у європейських літературах»

ІІ варіант

І рівень

1. Дайте визначенню поняття «переспів»

а) твір (як правило віршований), написаний за мотивами твору іншого автора, з елементами наслідування першоджерела, наближений до перекладу, але з яскраво вираженою авторською позицією;

б)  усна народна творчість;

в) відтворення змісту писемного тексту засобами іншої мови

2. Робін Гуд у народних баладах є образом:

а) традиційним;                          б) вічним;

в) казковим;                                г) образом-символом

3. Княжна-світязянка, коли зрозуміла, що вороги наступають, попросила у Бога (балада «Світязь» А. Міцкевича):

а) убити їх громом або забрати під землю;

б) щоб князь повернувся і захистив їх;

в) щоб під ворогами розверзлася земля;

г) щоб усі перетворилися на квіти

4. Чому старий пикт із балади Р. Стівенсона «Вересовий трунок» не відкрив королю секрет трунку?

а) вважав це зрадою народу;

б) загубив рецепт;

в) хотів рецепт продати

5. Чому лицар Делорж кинув рукавичку в лице дами Кунігунди (в баладі Ф. Шиллера «Рукавичка»)?

а) бо вона не відповіла взаємністю на його почуття;

б) бо вона не оцінила його героїчний подвиг;

в) бо вона повела себе не гарно, необдумливо та егоїстично

6. Яке запитання поставив Король Лір своїм дочкам?

а) чи готові вони вийти заміж за його вибором;

б) як вони будуть правити королівством після його смерті;

в) що кожна може зробити для нього на підтвердження своєї любові

ІІ рівень

7. Розкрийте значення поняття «балада».

8. Як звали доньок Короля Ліра?

9. Схарактеризуйте образ Робіна Гуда.

10. Де і коли відбуваються події, зображені в баладі «Як Робін Гуд став розбійником»?

11. Дайте характеристику одній з доньок Короля Ліра.

06.10.-11.10.  Роберт Льюїс Стівенсон. Балада "Вересовий трунок"Прочитати баладу, уміти переказувати. Прослухайте легенду в оригінальному виконанні. тут



04.10. Літературна балада. Адам Міцкевич. "Світязь".

Д/з: трактувати образи-символи балади, дати  відповіді на питання  після балади на с. 46.

27.09Законспектуйте статтю на с.40-41 про А.Міцкевича. Прочитайте літер. легенду про озеро Світязь (с.42-46), уміти переказувати зміст легенди.




























15.05. Діана Вінн Джонс "Мандрівний замок Хаула". Перегляньте відео. Виконайте підсумковий тест за твором 

Тест 1

Тест 2

Тест 3




Аудіокнига (прослухайте скорочений варіант)

19.04. Узагальнення з теми "Літературний детектив, ""Світова новела". ПІДСУМКОВИЙ ТЕСТ

«Літературний детектив», «Світова новела»

Різнорівневі завдання  

І. ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬВиконання тестових завдань. ( 3 бали )

1. Сью та Джонсі познайомилися:

а) у парку; б) на виставці; в) у місцевому ресторанчику.

2. Як звали хлопчика з новели"Чарівна крамниця":

а) Джек; б) Джип; в) Джім.

3. Напередодні якого свята відбуваються події в новелі О. Генрі "Дари волхвів":

а) Масляна; б) Пасха; в) Різдво.

4. Чим пожертвувала героїня новели"Дари волхвів"заради кохання:

а) грошима; б) волоссям; в) годинником.

5. Який єдиний добрий вчинок зробив Кандата:

а) пожалів павучка; б) допоміг бідній людині; в) врятував друга.

6. Що Джип приніс додому з чарівної крамниці:

а) ляльку, що плаче, як жива; б) чарівний іграшковий меч;

в) олов'яних солдатиків та живого кошеня.

ІІ. СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ. Тести (3 бали)

1. «Спілка рудих» в однойменній новелі А. Конан Дойла була заснована:

а) як прикриття для пограбування банку; б) щоб видобувати золото з відходів виробництва; в) для культурно-просвітницької роботи; г) для розслідування резонансних злочинів

2. Точки зору дорослого і дитини висвітлюються в новелі:

а) «Чарівна крамниця» Г. Уеллса; б) «Дари волхвів» О. Генрі;

в) «Останній листок» О. Генрі; г) «Золотий жук» Е. А. По.

3. Ідеєю новели Р. Акутагава «Павутинка» є:

а) уславлення сміливості, рішучості та відважності;

б) необхідність наполегливо йти до поставленої мети;

в) утвердження торжества моральної справедливості;

г) засудження жорстокості та обману

4. Твір Е. А. По «Золотий жук» названий так тому, що:

а) знайдений скарб піратів був великим зливком золота, відлитим у формі жука;

б) малюнок із зображенням золотого жука наштовхнув героя на думку про пошук скарбів піратів;

в) при ловитві золотого жука був знайдений шматок пергаменту із зашифрованим місцем скарбу;

г) золотий жук — це прикраса пані, яка розповіла героєві про скарб піратів і ймовірне місце його знаходження.

5. У новелі О. Генрі «Дари волхвів» гребінець і ланцюжок:

а) показали силу кохання; б) посварили героїв; в) познайомили героїв; г) стали предметом злочину

6. Співзвучним головній думці новели Р. Акутагава «Павутинка» є прислів’я:

а) сім раз відмір, а раз — відріж; б) любиш кататися, люби і санчата возити;

в) поспішиш — людей насмішиш; г) скільки вовка не годуй, а він усе в ліс дивиться.

ІІІ. ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ. (4 бали) Установити відповідності.

 1. Установіть відповідність між твором і письменником.

 

 1.«Чарівна крамниця»

 

А Рюноске Акутагава

 

 2.«Пістрява стрічка»

 

Б Герберт Уеллс

 

 3.«Золотий жук»

 

В Конан Дойл

 

 4.«Павутинка»

 

Г О.Генрі

 

 5. «Дари волхвів»

 

Д Е.По

 

 6. «Останній листок»

 

 

 7.«Спілка рудих»

· 2. Установіть відповідність між назвою терміна та його значенням.

1.Невеликий за обсягом прозовий твір, у якому йдеться про незвичайну пригоду.

А фентезі

2. Різновид фантастичної літератури, заснований на використанні міфологічних і казкових мотивів.

Б розповідач

3.Вигадана автором особа, від імені якої в епічному творі зображено події та персонажів.

В гіпербола

4.Художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного героя, предмета чи явища.

Г новела

Короткі письмові відповіді на запитання.

3.Чому Кандата, герой новели Р. Агукагави «Павутинка», так і не зміг врятуватися?

4.Творам детективного жанру завжди притаманні....

ІV. ВИСОКИЙ РІВЕНЬ. (2 бали) . Виконайте одне із завдань.

 Напишіть  твір-роздум на одну із запропонованих тем.

  1. За всі гріхи розплата неминуча  (За новелою Р. Акутагави «Павутинка»).
  2. Золота пора дитинства (За новелою Г.Уеллса «Чарівна крамниця»).
  3. У чому привабливість детективу?

 

17.04. Оповідач твору. Головна думка. 

Повторити відомості з теми. Скласти 12 тестових завдань за вивченими творами. 

12.04.Герберт Уеллс-видатний англійський фантаст. Оповідання "Чарівна крамниця". Дива та їхнє сприйняття персонажами. Прочитати оповідання на с.216-219.Дати відповіді на питання 3-7 на с.220.



10.04. Творча робота. Есе на тему "Чи вдалося Берману здійснити свою мрію: намалювати шедевр". 

03.04. О. Генрі. Новела "Останній листок". Гімн людині, котра здатна на самопожертву заради іншого. Специфіка розкриття образу Бермана. Прочитати новелу, переказувати, виділити описи головних героїв.

Читати ТУТ


29.03. О. Генрі.  Моральні цінності в новелі "Дари волхвів". Художні деталі. 

Прочитати новелу "Останній листок". Виписати портретні та характеротвочі деталі образу Бермана. 







27.03. Світова новела. О. Генрі. Вивчити конспект. Прочитати новелу "Дари волхвів" с. 208-212. Знати  біблійну розповідь про дари волхвів. 

22.03. Сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса.






20.03. Артур Конан Дойл. Оповідання про Шерлока Холмса.опрацювати с.189-190. прочитати оповідання "Пістрява стрічка" с.191-200.



15.03. Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. Виконайте завдання 1-11 на с.188 (усно).

08.03.-13.03.  Детектив як жанр літератури.  Едгар Аллан По - засновник жанру детективу у світовій літературі.. Оповідання "Золотий жук". Особливості композиції (розповідь у розповіді), поєднання різних точок зору,  емоційна напруга, таємнича атмосфера твору.






01.03. Контрольна робота з теми “Про дружбу і кохання”

Початковий та середній рівень ( правильна відповідь 0,5 б.)

 

1. Поезію “До того, як любов у світ прийшла...” написав?

А)Р. Бернс;                     Б)А. Міцкевич;

В)П. Ронсар;                  Г)Г. Гейне.

2. Вкажіть метафору у вірші Г. Гейне “Коли настав чудовий май...”?

А)Чудовий май;                     Б)Пташок щебетання;

В)Прокинулось кохання;      Г)Милій розказав.

3. Поезію "Моя любов - рожевий цвіт" Р. Бернс присвятив..

А)Незнайомці;                  Б)Кузині;

В)Дружині;                        Г)Дівчині, що зрадила

4. Яке питання Адам Міцкевич  залишає відкритим  у поезій “Непевність”?

А)Чи це тільки кохання?                    Б)Чи це тільки дружба?

В)Що мене натхнуло — дружба чи кохання?

5. Події, описані у творі У. Старка “Маленька книжка про любов”,  відбуваються?

А) У роки Другої світової війни;                Б)Після Другої світової війни;

В)У наші часи;                                               Г)Наприкінці  XX століття.

6. Перед Різдвом Фред і Оскар на снігу витоптали слова?

А) “Ви знаєте, що ми хочемо ковзани?”;            Б) “Ми хочемо, щоб закінчилася війна”;

В) “Ви знаєте, чого нам хочеться”;                       Г) “Я хочу, щоб повернувся тато”.

7. Яка пісня прозвучала в різдвяній повісті "Маленька книжка про любов" та стала символом безмежного кохання, яке переживають батьки Фреда?

А)"Щока до щоки;                                Б)"Ніч яка місячна";

В)"Думаю про тебе";                             Г)"Сила кохання".

8. Чим пожертував Фред заради своєї коханої?

А)Побився з хлопцями заради неї;          Б)Віддає шоколадку, яку мріяв з'їсти на Святвечір;

Б)Віддає свої гроші на Різдво;                  Г)Пішов купатися у річці.

 9.Головним героям повісті…

   А) по 18 років; б) по 16 років; в) менше 20 років
10. На свято Пасхи Бузю і Шимека одягли в…
   А) царське; б) пишне; в) українське вбрання
11. Бузя не любила…
   А) Шимека; б) свою матір; в) свято Пасхи
12. Шимеку здавалося, що Бузя  говорить мовою…
   А) «Пісні на піснями»; б) квітів; в) «Зачарованої принцеси»
13. Шимек порівнює Бузю з такою героїнею «пісні-пісенного» роману, як…
   А) Суламіф; б) Суліко; в) Соломія
14. Шмек зазначає: «Найгірший початок – кращий, ніж…»

      А) найсумніший; б) найкращий; в) найчарівніший кінець

 

 

Достатній рівень (правильна відповідь 1 б.)

 

1.Ліричний вірш, що складається з 14 рядків, називається?

2.Тема повісті У. Старка “Маленька книжка про любов”?

3.Головна думка повісті “Маленька книжка про любов”?

4.Хто є автором даних творів? (2б.)

1.П’єр Ронсар                                   А)”Моя любов — рожевий квіт”

2.Роберт Бернс                                 Б)”Коли настав чудовий май”

3.Генріх Гейне                                  В)”Непевність”

4.Адам Міцкевич                              Г)”До того, як любов у світ прийшла...”

Високий рівень (правильна відповідь 3б.)

Напишіть твір на одну з тем:

1.”Чудо кохання в поезії: слідами віршів П. Ронсара, Р. Бернса, Г. Гейне та

 А. Міцкевича”;

2.“Особливості світосприйняття головного героя повісті У. Старка “Маленька книжка про любов”;

3.”Маленька книжка про любов”: велика історія про великі почуття

27.02. Родинні та шкільні стосунки у творі. Ідеї підтримки і любові, які допомагають людям вижити. Визначити тему та головну думку твору. дати письмову відповідь на питання: який зміст автор вкладає у поняття "любов" у даному творі? Чи згодні ви з автором?

22.02. Ульф Старк. "Маленька книжка про любов". Різдвяна історія в контексті минулого.



15.02.-20.02. Шолом-Алейхем (1859–1916). «Пісня над піснями». Еволюція героїв, Біблійні мотиви в повісті.

завдання 1



08.02. Шолом-Алейхем (1859–1916). «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі єврейського народу. ПРочитати с. 147-152.

06.02.Адам Міцкевич (1798-1855) «Непевність» . Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину. Прочитайте виразно поезію "Непевність", охарактеризуйте образ ліричного героя.

Більше інформації до уроку тут:

Адам Міцкевич
Непевність


Перекладач: Л.Первомайський

Вдалині від тебе не тужу, не плачу,
Розуму не трачу, як тебе побачу,
А проте, як часом довго не стріваю,-
Все чогось сумую, все когось шукаю.
I в журбі до серця підплива питання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Ти з очей зникаєш, і вже я не в силі
Одновити в думці риси твої милі,
Хоч мені й говорить прагнення щоденне,
Що ти завжди близько, завжди біля мене.
Та мене хвилює давнє запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Сумував я тяжко, та своєї скрути
Не давав ніколи я тобі відчути;
Без мети блукав я і втрачав дорогу,
А прибившись часом до твого порогу,
Входив я, сховавши в серці запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Задля тебе навіть смерть була б легкою,
В пекло я подався б для твого спокою,
Хоч не маю зваги серцю наказати —
I твоїм здоров'ям, і спокоєм стати.
Сушить мені мозок те лихе питання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Як руки твоєї дотик відчуваю,
Наче в любий спокій весь я поринаю.
Я б заснув навіки в тую мить, здається,
Коли б не будило серце, в котрім б'ється,
Невідступно б'ється грізне запитання:
Чи це тільки дружба, а чи це кохання?

Коли я цю пісню віршував без тями,
Віщий дух моїми не владав устами,
Сам не знаю звідки, стежками якими
Узялися мислі і набігли рими,
Як я в кінці вірша вкарбував питання:
Що мене надихнуло — дружба чи кохання?

1825

Адам Міцкевич
Осудить нас ханжа...

Перекладач: Євген Дроб'язко
Джерело: З книги: Зарубіжна література: Хрестоматія.— К.: Освіта., 1992.

Осудить нас ханжа, розпусник осміє,
Що, хоч самотні ми, мов у відлюднім краю.
Хоч молода вона, і я її кохаю,-
Я опускаю зір, а мила сльози ллє.

Боюсь її принад, вона ж, чуття своє
Лякаючи, бряжчить кайданами відчаю,
В які недоля нас без жалю затискає...
Самі не знаємо, що в серці нашім є.

Чи біль, чи щастя це? Як чую я стискання
Коханих рук, уста ж горять в словах признання,-
Чи можу, люба, я вважать це за страждання?

Коли ж по лицях нам потоки сліз біжать,
Коли до смерті дні, зітхаючи, спішать,-
Чи можна, люба, нам за щастя це вважать?

01.02.Й.В. Ґете (1749-1832) («До моїх пісень…»), Г. Гейне (1797–1856) («Коли настав чудовий май…»). Прочитайте виразно поезію Г. Гейне (с. 172), вивчіть її напам'ять.. 

Поезію Й.В. Ґете  "До моїх пісень" виразно читати.


Ви, пісні мої короткі,
Будьте свідками утіх, —
Відійшли, мов сни солодкі,
Дні веселощів моїх.

Проведу я в путь кохану
І забуду вас, пісні.
Я співати перестану
Й сльози литиму рясні.
Та коли вона в осмуті
Тихий спів почує знов,
Хай згадає дні забуті
І незраджену любов.

1767

Переклад Петра Тимочка

30.01. Дружба і кохання. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання: П’єр Ронсар (1524-1585) «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс (1759–1796) («Моя любов…»).  Прочитайте біографічні відомості про Р.Бернса на с.170-171. Вивчіть напам'ять вірш "Моя любов - рожевий квіт" на с. 171.

Перегляньте відео про П’єра Ронсара та прослухайте сонет «До того, як любов у світ прийшла…",  навчіться виразно читати.



До того, як любов у світ прийшла
І теплим сяйвом хаос освітила,
В нім плавала планет незмірна сила
Без ладу, і без форми, й без числа.
Так і душа несміливо жила,
Без ладу й форми у мені бродила,
Поки любов її не озорила,
Коли з очей ти сяйво розлила.
І, скорений любові верховенством,
Дух у мені наповнився блаженством,
В думках моїх вогонь запломенів.
Любов дала життя, і рух, і силу,
І душу відродила осмутнілу –
Її любовний пломінь відігрів.

Автор: П'єр де Ронсар, переклад: Ф. Скляра;

14.12. Контрольна робота № 3. Духовне випробування людини. (Письмовий твір 1.«Як стати справжньою людиною» за віршем Р.Кіплінга "Якщо...". 2. "Чому Дж.Олдрідж назвав своє оповідання "Остьанній дюйм"". 3. Розкрийте основну думку балади "про Схід і Захід").

12.12. Проблема духовного випробування людини у вірші "Якщо...". Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору. Прочитайте виразно вірш на с.129-130. Дайте відповіді на питання на с.130. Скористайтесь додатковим матеріалом-підказкою.

07.11. Ідеї миру і дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). 

Перегляньте навчальне відео. Дайте відповіді на питання 1-9 на с.128-129.


05.11. Редьярд Кіплінг (18651936). «Балада про Схід і Захід».  Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Прочитати баладу, виділити антитези у творі (виписати в зошит), підготувати розповідь про головних героїв (Камаль, Полковничий син)..

23.11. Джеймс Олдрідж. "Останній дюйм". Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього творення. Цінність родинних стосунків. Дайте відповіді на питання 1-6 на с. 122-123.

Поясніть, чому, на вашу думку,  автор назвав оповідання "Останній дюйм" (дюйм = 2,54 см).

16.11. ДУХОВНЕ ВИПРОБОВУВАННЯ ЛЮДИНИ. Джеймс Олдрідж. "Останній дюйм". проблеми взаємин між батьками й дітьми. Прочитати ст.  111-122, переказувати прочитане. Прослідкувати, як розвиваються стосунки батька й сина протягом розвитку сюжету оповідання

14.11. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 

                                                                       

Історичне минуле в літературі (Тестові завдання, відкриті питання)

1.Засновником жанру історичного роману був …

А.Р. Л. Стівенсон 

 Б.В.Скотт

 В.А.Міцкевич

2. Хто ховався під маскою Чорного Лицаря?

А) Робін Гуд;

Б) Айвенго;

В) Бріан де Буагільбер;

Г) Річард І.

3. Що було написано на щиті Айвенго?

А."Позбавлений трону"

 Б."Позбавлений замку"

  В."Позбавлений розуму"

 Г."Позбавлений спадку"

4. У замку Седріка Сакса Айвенго з'являється у вигляді...

А.лицаря ордену Храму

 Б.свинопаса

 В.пілігрима

 Г.чорного лицаря

 

5. Айвенго служив…

а) королю Річарду І ;

б) принцу Джону ;

в) французькому королю Філіпу:

г) нікому не служив.

 

6. Ребекка – це …

а) чаклунка ;

б) дочка єврея Ісаака ;         

в) вихованка Седріка Сакса;

г) наречена Айвенго.

 

7. З якого твору взято слова: "Настали літні дні, коли судилося вмирати;

і маршем просто в небо йшли...

а. "Лист із полону"

б."Пісня про солдатів з Вестерплятте"

 в."Про назву концтабору Бухенвальд"

 г."Круки"

  

Встановлення відповідності (2 б.)

8. Встановити відповідність між поезіями та їх темами:


1.  К. Галчинський

   «Лист із полону»

2.  К. Галчинський

«Пісня про солдатів з Вестерплятте»

3. А. Маргул-Шпербер

«Про назву концтабору Бухенвальд»

 

А. тема війни перегукується зі спогадами про щасливе дитинство;

Б. засудження війни за загублену молодість тих, хто пішов на фронт;

В. розповідь про почуття до коханої людини;

Г. гімн патріотизму та самозреченню в ім’я Батьківщини.



Відкриті питання та завдання

9. Виписати художні засоби з уривків поезій. (1 б.)


Давно було це: килим з ніжних трав,

Ліс буковий, так пам’ятний мені…

Хлопчиськом на поляні я лежав,

Пливли біляві хмари в вишині.

А. Маргул-Шпербер

«Про назву концтабору Бухенвальд»

І ті, чий слух сяга зірок,

Зір плине в даль бездонну,

Почули в небі рівний крок

Морського батальйону.

К. Галчинський

«Пісня про солдатів з Вестерплятте»


 

10. Що таке історичний роман? (1 б.)

 

 

11.Напишіть твір-мініатюру на тему «Поезія проти війни» (на основі творів, вивчених у темі «Історичне минуле в літературі»).

 

07.11. Джон Бойн. Повість "Хлопчик у смугастій піжамі". Прочитайте скорочений варіант твору ТУТ. Підготуйте переказ епізодів, які вас найбільше вразили. 

02.11. Друга світова війна у зарубіжній літературі. К. І. Галчинський "Лист із полону", "Пісня про солдатів з Вастерплятте", А.Маргул-Шпербер "Про назву концтабору Бухенвальд".

Опрацюйте і коротко законспектуйте матеріали. 

Сьогодні наші співбесідники – поети різних національностей, які були свідками тих страшних подій 1939-1945 р.р.

Уже багато років минуло з дня закінчення Другої світової війни, яка принесла людству чисельні жертви і руйнування. Війна… страшне слово… Хоч би скільки книжок було написано про війну, мабуть, ніколи не настане час, коли можна буде стверджувати, що вже досить сказано. Письменники, художники, музиканти звертаються у своїх творах до теми війни, щоб залишити в пам’яті події, які розкривають велич перемоги народу у цій страшній битві.

Одним із таких є К. І. Галчинський .Константи Галчинський (Ільдефонс – його своєрідний псевдонім) народився у Варшаві 23 січня 1905 року в сім’ї залізничного техніка.Закінчивши гімназію, Галчинський у 1923-1926 роках навчався у Варшавському університеті на відділенні класичної англійської філології. У 1931-1933 роках Галчинський працював референтом із питань культури в польському консульстві в Берліні. У 1934-1936 роках поет із сім’єю мешкав у Вільнюсі.1939 року поета призвали до армії. Вже 17 вересня рядовий піхоти Галчинський потрапив у німецький полон. Він п’ять із половиною років провів у таборі для військовополонених. Після війни працював у популярному журналі «Пшекруй» («Огляд»). Злигодні воєнних років підірвали здоров’я поета. Перші два інфаркти – 1940 та 1952 років – Галчинський переміг, а третій виявився фатальним: 6 грудня 1953 року поета не стало.

Польський поет провів у таборі для військовополонених довгих 5 років. Його твори – це не тільки витвір мистецтва слова, а й крик болю та страждання людини, що бачить, як її землю рвуть на шматки загарбники. Цей вірш автор присвятив своїй дружині Наталії. Написав він його, перебуваючи у концтаборі Альтенграбов. Їхнє кохання пережило війну. Вийшовши з неволі, К. І. Галчинський зустрінеться зі своєю дружиною в Кракові. Ця зустріч, подібна до виходу Орфея з підземного царства й зустрічі з його Еврідікою, дасть новий імпульс до творчості митця.


Спробуємо зануритися у світ поезії «Пісня про солдатів Вестерплятте», зрозуміти сенс послання поета нам, жителям України початку XXI століття. 

Історична довідка про півострів Вестерплятте

Перший бій Польської військової кампанії ознаменував початок Другої світової війни в Європі. 1 вересня 1939 року німецька піхота за підтримки військово-морських сил напала на польський військово-транзитний склад на півострові Вестерплятте, в гавані вільного міста Данциг. Гарнізон був укомплектований лише 182 солдатами, але попри чисельну перевагу супротивника та постійні авіаудари, захисники тримали оборону впродовж семи днів. Окупанти вважали, що зламають оборону за кілька годин, але шалений опір солдатів Вестерплятте став для них несподіванкою. Гітлерівці зазнали величезних втрат. На жаль, сили були нерівні, і 7 вересня польські військові здалися в полон. Усіх їх було відправлено у табори для військовополонених.

До речі, «захист» Гітлером німецькомовних етнічних німців у Польщі був кроком до Другої світової війни. Чи не нагадує вам ця інформація  нинішні події на сході України?

***

К.І. Галчинський "Лист з полону"

(переклад О. М. Ніколенко)


Кохана моя, кохана!
Ти спиш уже?
На добраніч!
В пітьмі я твій образ бачу,
А ніч весняна, духмяна!

Єдина у цілім світі,
Ім'я твоє хай святиться!
Вода ти для мене влітку,
А взимку — моя рукавиця.

Ти щастя моє весняне,
Осіннє, зимове, літнє...
Скажи мені:
"На добраніч!",
Прийди уві сні, кохана!

За що мені все це щастя
З тобою в раю у Бога?..
Світліше за сонце ясне,
Ти — пісня моєї дороги.

 Пісня про солдатів Вестерплятте

Константи Ільдефонс Галчинський

Коли вже дні спинили плин
І випало вмирати,
До неба лавами пішли
Солдати з Вестерплятте.

(А літо було гарне того року)

І так співали: "То пусте
Що нам боліли рани —
Зате ж весела путь веде
На осяйні поляни.

(А на землі того року було стільки вересу)

Стояли в Гданську ми, як мур,
Не брали нас гармати.
Тепер Ми в хмарах після бур,
Солдати з Вестерплятте".

І ті, чий слух сяга зірок,
Зір плине в даль бездонну —
Почули в небі рівний крок
Морського батальйону.

І спів лунав такий: "Аби
Не згаять час чудесний,
Ми грітись будем в теплі дні
На вересі небеснім.

Коли ж подмуть вітри зими
І стане сніг кружляти
Понад Варшавою — то ми,
Солдати з Вестерплятте".

Ідейно-художній аналіз

Тема: розповідь про героїчний опір захисників з Вестерплятте.

Ідея: возвеличення солдатського подвигу захисників – справжніх патріотів.

Основна думка: захист своєї землі – святий обов’язок кожного громадянина.

Жанр: патріотична лірика.

Художні засоби.

Епітети: весела путь, на осяйні поляни, даль бездонну, рівний крок, час чудесний, вересі небеснім.

Порівняння: «стояли…, як мур».

Персоніфікація: путь веде, зір плине, слух сяга зірок.

Метафора: «дні спинили плин», «до неба лавами ішли солдати з Вестерплятте», «не брали нас гармати».

Інверсія: пішли солдати, боліли рани, стояли ми, в даль бездонну, не згаять час чудесний, подмуть вітри.

Продовжуючи вивчати творчість поетів-учасників Другої світової війни, ми ознайомимося з доробком видатного німецькомовного поета, перекладача Апьфреда Маргул-Шпербера. Предметом нашого вивчення буде вражаюча за глибиною болю поезія «Про назву концтабору Бухенвальд». Ми спробуємо зрозуміти та почути послання поета нам, усім, хто народився та живе після страшної війни з її концтаборами, з її Бухенвальдом.

Альфред Марґул-Шпербер – румунський поет, писав вірші німецькою мовою. Народився 23 вересня 1898 року в м. Сторожинець, Буковина. Навчався в Чернівцях, Відні. Учасник першої світової війни. Після її закінчення жив в Америці, в 1924 році повертається в Європу, потім на батьківщину. Німецькомовний поет Румунії був євреєм. В якості псевдоніма він додав до свого простого прізвища ім’я матері Марґула і став Марґул-Шпербером. У 20-і роки його твори вже друкують в Німеччині, Австрії – скрізь, де читають німецькою. Думка всіх була єдиною – з’явився класик. А те, що він живе в Трансільванії, – мало хто, де живе?

Та прийшли 30-і роки, його друзі поступово потрапляють у місця, про які сьогодні людство згадує з болем і жахом. Чистота його німецької мови не могла зрівнятися ні з чиєю, але… Все ж таки, завдяки друзям, його не зачепили. До кінця війни східноєвропейський єврей Марґул-Шпербер жив приватними уроками німецької мови.

Про назву концтабору Бухенвальд

Як близько звідси Веймар гомонів!

А тут – навіки мовкли голоси…

Мене проймає невимовний гнів,

Бо й край мій зветься: Букові ліси.

 

Давно було це: килим з ніжних трав,

Ліс буковий, так пам’ятний мені…

Хлопчиськом на поляні я лежав,

Пливли біляві хмари в вишині.

 

О лютий час, що сон дитячий стер

І кожен спомин взяв у колію!..

Коли я чую слово це тепер –

Не можу юність згадувать свою.

 

Бо в спомини мої вповза кошмар,

Який виймає серце із грудей:

А чи оте біляве пасмо хмар

 Було не димом спалених людей?

Історична довідка про Бухенвальд

Бухенвальд (з нім. буковий ліс) – один із найбільших концтаборів на території фашистської Німеччини, що був розташований неподалік м. Веймара. З 1937 по 1945 р. у таборі перебувало майже чверть мільйона людей. Кількість жертв становить близько 60 тисяч чоловік.

Концтабір знаходився неподалік від міста Веймара – одного з найважливіших культурних осередків Німеччини. Основоположник нацизму любив і  шанував Веймар як символ національної культури, прагнув перетворити його на взірцеве місто нової Німеччини. За його задумом, поряд з таким містом мала бути сувора «виправна колонія для не гідних жити в нацистській державі». Однак за межами нацистської ідеології це сприймалося як поєднання непоєднуваного, трагічне співіснування гуманістичної культурної традиції та антигуманістичної політики в самому серці Німеччини.

У своєму вірші Марґул-Шпербер натякає не лише на ганебну близькість Веймара та Бухенвальда, а й на певні перегуки між назвами концтабору і його рідної землі: дослівно «Бухенвальд» перекладається як «буковий ліс»; Буковина – край буків.

Ідейно-художній аналіз

Тема: розповідь про назву концтабору Бухенвальд та гіркі спомини про його страждання та трагедію.

Ідея: засудження злочинів фашизму.

Основна думка: пам’ятати про минулі жахи війни, щоб застерегти людство від подібних трагедій.

Жанр: патріотична лірика.

Художні засоби.

Епітети: невимовний гнів, з ніжних трав, біляві хмари, лютий час, біляве пасмо.

Персоніфікація: «Веймар гомонів», «мовкли голоси», «пливли хмари», «вповзе кошмар».

Метафора: «лютий час, що сон дитячий стер», «виймає серце із грудей».

Риторичне запитання : «А чи оте біляве пасмо хмар Було не димом спалених людей?».

Антитеза: «Як близько звідси Веймар гомонів! А тут – навіки мовкли голоси».

 



31.10. Історичний колорит роману "Айвенго". Динаміка сюжету. Дочитайте розділи роману на с. 64-86.   дивіться фільм "Айвенго" тут". Виконайте підсумковий тест за романом ТЕСТ

24.10.-26.10. Історичне минуле в літературі.   Вальтер    Скотт. Історичний роман "Айвенго". Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Прочитайте відомості про В.Скотта на с.54 - 56. Законспектуйте в зошити визначення історичний роман на с.54. Прочитайте розділи роману І-V с.57-64. Будьте готові до тестів за змістом прочитаного.

 Дайте усно відповіді на питання за змістом прочитаного:

1. Яким було життя англосаксів (вельмож і бідноти) після  правління Вільгельма ІІ ? (початок роману)

1. Яке значення для у творі має опис помешкання Седріка Сакса?

2. У зовнішності якого героя "було щось дике й чужоземне"?

3. Яка компанія зібралася у замку Седріка Сакса у пізній час?

4. Знайти опис Седріка (с.61)

5. Знайти опис Ровени (с. 61-62)

6. Як зустріли Єврея Ісака в Седріковому домі інші гості? Про що це говорить? Хто дав йому місце біля каміна?

7. Де прочанин узяв коня і лицарські обладунки для участі у турнірі?


19.10. Контрольна робота №1. Фольклорна та літературна балади.  

1.Оригінал – це

а) відтворення тексту іншою мовою;
б) вірш, написаний за мотивами іншого поетичного твору;
в) авторський твір.

 2.Балади бувають:

а) історичні, фантастичні, побутові;
б) соціально – побутові;
в) наукові, реалістичні, фантастичні.


3.Традиційно балада складається:
а) експозиції, зав’язки, основної частини, кульмінації, розв’язки.
б) експозиції, зав’язки;
в) основної частини і кульмінації.


4.Робін Гуд із своїми друзями жили
а) в Шервудському лісі;
б) в Ноттінгемському замкові;
в) на окраїні Лондона.

5.Робін Гуд був ватажком:
а) лучників;
б) вільного лісового братства;
в) селян.

6.Головними ознаками літературної балади є:
а) напруженість сюжету;
б) вигадані події;
в) відсутність конкретного автора.

7.У баладі Ф.Шиллера "Рукавичка" перемагає
а) прекрасна дама;
б) кодекс людяності;
в) бажання видовищ

8.Р.Л.Стівенсон – це ..
а) відомий англійський письменник;
б) відомий шотландський письменник;
в) відомий польський поет.

 9.Хто є автором балади «Світязь»

а) Ф.Шиллер;
б) Р.Стівенсон;
в) А.Міцкевич.


10.Що таке верес?
а) птах;
б) кущ;
в) напій.

11.За якої умови старий пикт пообіцяв видати таїну вересового трунку?

А) Якщо його відпустять
Б) Якщо відпустять сина

В) Якщо сина скинуть зі скелі

12. Показ боротьби польського народу за незалежність, загибель жителів  міста - це тема балади 
А) "Рукавичка"
Б)"Світязь"

В)"Вересовий трунок"

 Дайте розгорнуті відповіді на запитання

1. Якими рисами характеру має володіти справжній ватажок (на прикладі балади про Робіна Гуда)

2. Які людські чесноти утверджено в     баладі А.Міцкевича "Світязь"?

3. Знайдіть у баладі "Вересовий трунок" приклади антитези, запишіть їх.                                 

            

17.10.Повторити відомості з теми Балади, дати відповіді на питання на с. 52. Підготуватися до контрольної роботи. 

12.10. Роберт Льюїс Стівенсон. Балада "Вересовий трунок". Прочитати баладу, уміти переказувати. Прослухайте легенду в оригінальному виконанні. тут

05.10. Л.Стівенсон. Літературна балада "Вересовий трунок". 

03.10. Законспектуйте статтю на с.40-41 про А.Міцкевича. Прочитайте літер. легенду про озеро Світязь (с.42-46), уміти переказувати зміст легенди.

26.09. Дочитати розділи "Як Робін Гуд став розбійником". 

21.09. Читати і переказувати с 29-35. Напишіть есе на тему "Робін Гуд - захисник чи розбійник?"

19.09. Виконати завдання 7 на с.27 (дати відповідь у формі есе).

14.09. Народна балада. Дочитати баладу "Король Лір", скласти план. Уміти переказувати зміст. Підготувати 2 проблемні питання за змістом твору.

12.09. Перегляньте навчальне відео. Дайте відповідь на питання: ким насправді були билинні герої часів Київської Русі та який спадок вони залишили в історії та  культурі нашого народу? 

Це цікаво і пізнавально. Знай наших!!!

07.09. Переклад і переспів. . Опрацюйте

 матеріал на с. 12-15 (конспект).

05.09. Особливості перекладацької діяльності. Опрацювати с. 6-9. Виконати літературний практикум нас. 9. - письмові відповіді.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Самоосвіта - шлях до успіху. Тисніть на зображення, повторюйте матеріал та виконуйте вправи.

Тренажер з українського правопису

https://webpen.com.ua/index.html#exercises