9 клас. Українська мова

 Вітаю, шановні 9-класники! 

 Успіхів вам у здобутті знань.

28/11/  Основні види складнопідрядних речень. Складнопідрядні речення з підрядними означальними, означальними. Перегляньте відеоурок. Вивчіть матеріал на с.100.103. §14-15. Виконайте вправи 163, 168.
























Домашні завдання

додаток

10.05.Приклад промови відомої особистості (підготувати, читати, використати засоби риторики) 

21.04. Самостійна робота. СР з різними видами зв'язку.

19.04. Написати твір на зазначену тему

14.04. СР з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. Виконати граматичне завдання у зошитах.

31.03. -12.04. РМ №16. Контрольний письмовий переказ тексту наукового стилю .

Моральні стосунки в українській громаді

 

Життя українських сільських громад  грунтувалося  на певній системі  моральних  стосунків. Такі стосунки виявлялися під час праці та відпочинку, у середовищі  рідні та знайомих, а також серед чужих людей.

Найбільш безпосередньо  норми поведінки виявлялися  у праці, а також при спілкуванні у традиційних місцях:  на вулицях,  ярмарках, біля церкви, у крамниці, млині, кузні, на весіллях, хрестинах тощо. Тут можна було спостерігати стереотипи  індивідуальної й колективної поведінки у ставленні до праці,  до літніх людей, жінок, дітей.

Місцем найбільш масових зустрічей була церква. Біля церкви відбувався обмін інформацією, обговорювалися господарські питання. Після богослужіння чоловіки збиралися перед церквою, щоб  прослухати урядові накази або розпорядження сільського старости.

Обговорення новин переносилося до корчми. Сюди в години дозвілля прямували чоловіки й жінки для спілкування зі знайомими чи приятелями. Тут відбувався обмін думками з різних питань, оцінювалися різні події. У корчмі зясовувалися стосунки між односельцями, вирішувались  суперечки, укладались угоди. Групувалися тут, як і біля церкви, за віком. 

Молодь, як правило, сходилася під корчму для розваг. Колективне дозвілля на виду всього села давало можливість  молодим  із розмов старших  дізнатися про сучасне й минуле, засвоїти звичаї. Старше покоління, спостерігаючи за дозвіллям молоді, одержувало про дівчат та юнаків додаткову інформацію.

Одночасно крочма  була уособленням лиха.  Лихварі, споюючи селян,  розорювали їх, залишаючи  без клаптика  землі.

Ядро сільської громади становили літні чоловіки – старійшини.  Їх присутність була обовязковою при  вирішенні важливих громадських справ, особливо таких, що стосувалися  суперечок за межу,  спадок, власність. До старійшин зверталися як до знавців традицій села. Крім того, літні люди були носями  практичного досвіду: з ними радились, коли орати, сіяти, щодо якості грунту.

Важлива роль належала старим людям у виховному процесі.  Вважалося нормою, коли стороння літня людина робила зауваження юнакові чи підлітку за порушення спокою, за втручання у розмову старших тощо.

Великою пошаною користувалися в громаді літні господарі. Поняття “господар” у народному розумінні означало не тільки “заможний” чи “багач”, а насамперед – поважний, чесний, досвідчений селянин, який мав землю, обійстя, а в громаді – славу добродія.

Бабусі були носіями знань щодо господарювання, виховання дітей, хатніх занять. Дівчата переймали від них  секрети ткання й вишивання, жінки – основи  городництва, кулінарії, лікування.

В Україні завжди високо цінували жінку-матір, жінку-трудівницю, і до розуміння цього дітей готували з раннього віку.  Матір  привчала дочку  підтримувати порядок у житлі, доглядати молодших членів сімї. Майбутня жінка повинна була  вміти виконувати всю хатню роботу, доглядати господарство, прясти й шити. Жіноча хазяйновитість і спритність у роботі цінувалися  більше, ніж врода чи багатство.

Стосунки в українській родині будувалтся з великою увагою до  громадської думки.  Для багатьох це був чи не найголовніший засіб впливу.  Дуже часто  страх громадського осуду скеровував  поведінку жінки в сімї, де не було злагоди. Вона могла витримувати навіть побої, лише б не пустити  неславу про свій дім, адже  з повагою до її роду повязувалася подальша доля дітей.

Про авторитет і місце української жінки  в громаді свідчить той факт, що повсюдно в Україні ще у ХV – ХVІІІ ст. мали юридичну силу  заповіти, складені не тільки чоловіками, а й жінками.  Вдова була господинею в домі. Заступаючи покійного чоловіка в громаді, вона вирішувала спірні питання, укладала угоди, брала участь  у народних сходах,  маючи там право голосу.

Кожній віковій групі громада неофіційно визначала межу її можливостей. Задавалася  “програма”,  яку можна окреслити так:  спочатку – набратися розуму й досвіду,  потім – створити сімю і господарство, далі – досягати  матеріального добробуту.

Для українських селян  було характерним постійне намагання досягти вищого рівня в усіх ділянках життя.  Найпозавітнішою мрією  молодої людини було дорости до  пори,  коли з нею почнуть рахуватися старші. У щойно одружених  парубків була  своя мета -  здобути серед односельців репутацію  доброго господаря.  У людей старших були свої орієнтири -  одружити дітей, примножити  успадковане від батьків, залишити добрий спомин у громади.

Формуючи взаємини між собою, українські селини завжди пам’ятали  про досвід попередніх поколінь: “Так діди наші робили й нам веліли”. Память роду, культ  предків посідали в духовності українців чільне місце. Зламати звичаї, зганьбити память предків було, за народними переконаннями, найтяжчим гріхом. (З підручн.; 626 сл.)


Вишивка

Вишивка - вид народного декоративного мистецтва; орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, повсті, виконане різними ручними або машинними швами.

Основним матеріалом для вишивки є нитки (льняні, конопляні, бавовняні, шовкові, металеві та інші), в окремих випадках - різні, часом дорогі, матеріали (золото, срібло, самоцвіти, намистинки, бісер, блискітки, монети тощо).

Вишивка застосовується для прикрашання одягу (жіночі блузи, чоловічі сорочки, корсетки, кептарі, кожухи, плаття тощо); речей побутового вжитку (рушники, скатерті тощо); інтер'єрів житлових і громадянських приміщень (декоративні панно)...

Народна вишивка відзначається багатством і різноманітністю геометричних елементів, зображенням тварин і рослин. В Україні є близько 100 видів і різноманітних технічних прийомів вишивання. Основні - мережання, вирізування, низь, гладь, хрестик та інші. Багатий колорит і складні геометричні узори, що часто заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини, Буковини, Закарпаття; рослинний орнамент червоного, чорного й синього кольорів, інколи в поєднанні із зображенням тварин, характерний для Полтавщини, Київщини, Чернігівщини...

Серед найвідоміших майстрів вишивки - заслужені майстри народної творчості України Г. Герасимович, П. Березовська, О. Василенко, а також Л. Вандальська, Г. Гринь, Г. Кравченко... (З журналу, 158 сл.).


29.03. СР з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. §29. ВИКОНАЙТЕ ВПРАВИ 328, 329. 

27.03. Вчимося писати твори у форматі ЗНО.Прочитайте наведену інформацію та напишіть висловлення на тему:

 Який зі способів подолання конфліктів є найбільш ефективним?

Умова власного висловлення

Взаємини між людьми бувають різними: як такими, що стимулюють співпрацю і товариськість, так і тими, що призводять до суперечок і протистоянь. Часто непорозуміння стають причиною появи образ, ворожості та ненависті. Ці та подібні негативні ситуації називають конфліктами.

Усі ми маємо досвід участі у конфліктних ситуаціях, і для багатьох він був не завжди позитивним. У цьому процесі важливо не концентрувати увагу на сторонах конфлікту чи його перебігу, а бачити перспективу вирішення проблеми. Успіх в управлінні конфліктами значним чином залежить від поведінки його учасників.

Конфліктологія (наука по конфлікти) вирізняє декілька способів подолання суперечностей.

Зважаючи на цю інформацію, надайте розгорнуту письмову відповідь на проблемне питання: Який зі способів подолання конфліктів є найбільш ефективним?

Зразок написання власного висловлення

Життя – це складний процес, упродовж якого постійно виникають проблеми й непорозуміння. На жаль, інтереси й цілі людей не завжди збігаються. Саме тому конфлікти є частиною нашого щоденного життя. Я глибоко переконаний, що розв’язувати конфлікти можна різними способами, проте найефективнішими є компроміс і конкуренція. Усе залежить від ситуації, у якій ти опиняєшся.

Наведу такі, як на мене, переконливі аргументи. По-перше, компроміс забезпечує мирне врегулювання конфлікту, виключає насилля, адже веде до вироблення рішення, що влаштовує обидві сторони.

Варто зазначити, що в історії вільної України є досить багато прикладів компромісів. Проголошення 24 серпня 1991 року незалежності нашої країни теж було результатом негласного компромісу між частиною партійної еліти й національно-демократичними силами. Ці взаємні поступки стали підставою для загальнонаціонального консенсусу, коли більшість громадян на референдумі підтримала Акт про незалежність України.

По-друге, використання стилю конкуренції є ефективним, коли кінцевий результат дуже важливий для людей. Він дозволяє швидко приймати рішення, відстоювати свою позицію, незважаючи ні на що, та боротися до кінця.

Згадаймо повість Івана Франка «Захар Беркут». Головний конфлікт твору розгортається між поважним радником тухольської громади Захаром Беркутом і зверхнім боярином-зрадником Тугаром Вовком. Вони є носіями двох протилежних ідеологій. Тухольці не можуть розв’язати конфлікт шляхом компромісу, адже йдеться про оборону рідної землі від монголо-татарської навали. Саме тому Захар Беркут разом зі своєю громадою впевнено й рішуче бореться з ворогом, відстоюючи національні інтереси.

Отже, у кожній конкретній ситуації треба шукати певні шляхи розв’язання конфліктів. Компроміс є ефективним для досягнення стабільності й порядку в суспільстві, він є також важливою складовою культури людей. Конкуренція ж необхідна тоді, коли людині нічого втрачати й вона мусить боротися до кінця.

Приклад власного висловлення створений авторами Освіта.ua згідно з чинними вимогами до написання власного висловлення на зовнішньому незалежному оцінюванні з української мови та з української мови і літератури. Копіювання та розміщення цього матеріалу на інших ресурсах заборонено.

22.03. СР з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.

Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко)

Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі:
ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад. (П. Филипович)

Стояла тиха і по - своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з - під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба.



17.03. Контрольна робота №3. БСР.

10.03. Повторіть правила про БСР. Підготуйтесь до контрольної роботи за темою. Виконайте підсумковий тест.

08.03. -09.03. Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі.

Закони моралі - найкращі життєві орієнтири

Вірю в майбутнє твоє, Україно!

Цінуйте кожну мить життя. 

Помилка – шлях до самовдосконалення. 

 Чого сьогодні не вистачає українцям?

 Чи зможуть з часом селфі замінити родинні фотографії?\

03.03. Виконайте навчальний тест   БСР

01.03. Навчальний диктант.

Доля мови

Сотні невільничих літ, упродовж яких жорстоко знищували культуру українського народу, десятиліття панування тоталітарної системи, коли все робилося для того, щоб витворилася універсальна мова, спричинили деформацію всіх сфер життя великого європейського народу.

Великої наруги зазнала мова, яка є невіддільною ознакою нації, одним із найістотніших чинників її самовиявлення та світосприйняття, важливим показником  життєздатності та духовності. 

Українську мову офіційно забороняли укази Петра Першого, Валуєвський циркуляр, Емський указ, оголошували вигаданою німцями, уважали діалектом російської чи польської мов, дивилися як на хлопську, призначали її тільки для домашнього вжитку.

Щодо нашої мови планово проводився лінгвоцид, тобто продумане тотальне винищення мови. Розхитувалася її мікросистема, утрачалася імунна здатність  збереження стійкості норм. Витворився своєрідний різновид мови, який дістав назву «суржик». На його позначення поширилися сполучення «недорікуватий суржик», «убогий суржик». Довільно змішуючи слова української та російської мов, відмінюючи їх за зразком російської, утворюючи фрази всупереч моделям рідної мови, її носій мимоволі стає «напівмовним», приймає мовний покруч.

Симфонія весни (підвищена складність)

Сади захлинаються біло-рожевим цвітом. Здається, навкруги немає нічого, крім цього неймовірного шумовиння по-весняному щасливих дерев: черешень і вишень, абрикосів і слив, яблунь і груш. А над усім цим, немов наречена в білому серпанку, гордовито підіймає заплетені в коси гнучкі віти черемшина. Скидаючи донизу пелюстки-сльози, вона ніби засніжує все довкола. Бджоли, джмелі, оси, мурахи, метелики – усе живе зібралося пити п’янкий сонячний нектар, від задоволення гуде та тріпоче крильцями та лапками.

Усе хизується пишним вбранням. Квіти навколо схожі на дитячий калейдоскоп: вони щохвилини змінюються, звеселяючи нас неймовірним багатством палітри. Навколо духмяний, утворений із безлічі складників аромат. 

Надвечір барви пом’якшуються, повітря трохи холоднішає, день стихає. Але ось із куща ліщини долітає таке знайоме тьохкання солов’я. Маленька сіренька пташечка, сповнена нервової енергії, тріпоче кінчиками крилець і хвостиком, роздуває невелике горлечко, сповіщає, що вона вже вдома, уже на рідній землі. Ось пісня закінчилася, заблукала в темряві ночі. Але, відпочивши зовсім трішки, цей український віртуоз, загорнувшись у сутінки ночі, знову подарує людям вічну мелодію життя. Весна дарує нам особливий , сповнений сподівань час.

24.02Розділові знаки у БСР. Виконайте тести , тести 


І Дослідження-відновлення

1.Мені тринадцятий минало,          Ніби засміялась дівчина-дитина…

2. Сидить козак на тім боці,-            Шляхи биті заросли тернами.

3.Зацвіла у лузі червона калина       Я пас ягнята за селом.

4.Така доля :                                        Грає синє море.

5.Думав, доля  зустрінеться, -         Того лама, того нагинає.

6.Плаче козак -                                   Спіткалося горе.             

Це було навесні: травень буйно та пишно зацвів у садах Примор*я. Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам*ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Тут зараз квітне сад, тут звівся над білими кронами бронзовий Тарас, він стоятиме на цьому місці віки.

З поданих простих речень скласти БСР, накреслити схеми:

1.Великий портрет Тараса Шевченка висів  у мене над столом. Змалку я вже знала його в обличчя.

2. Я уявляла високу гору над Дніпром. На ній височіє могила.

4. Миготіли береги Дніпра. Погода була чудесна. Сила-силенна народу поспішала до Канева на пароплавах, катерах, ракетах і суходолом на машинах.  

22.02.Розділові знаки у БСР. Опрацюйте  §26.   Виконайте вправи 



17.02.Розділові знаки у БСР. Опрацюйте  §26.   Виконайте вправи 

Вправа 1. Перетворіть складнопідрядні речення на безсполучникові і розставте необхідні розділові знаки.

1. Коли нагадую собі це слово, проймає мене якесь щасливе сподівання, прегарне, а заразом заспокійливе передчуття. 2. Коли почав читати, уступила мені вся кров з лиця. 3. Бо вона знає, що він заступить її родичів і все те, з чим зрослася душею. 4. Мені аж не раз чудно, що вона тим так займається. 5. Знаю лише те одно, що трачу свою останню підпору, заступницю матері моєї і що піді мною провалюється грунт. 6. Мені здавалося, що Ранг і Магура розділені навіки. 7. Будеш іти сім миль і сім годин, найдеш свого судженого. 8. Але вони мусять сміятися, бо настав час сміху і знесилля. 9. Він немов знав, що оце все мусило наступити, бо не дивувався анітрохи (З тв. О. Кобилянської).

Вправа 2. Перепишіть, розставляючи необхідні розділові знаки в безсполучникових реченнях.

1. Трапиться слово зрадливе / геть його, сину, гони! (Б. Олійник). 2. Ти посадиш деревину / знадобиться у віках 3. Хай у час останній свій про сина спокійно я подумаю / людина! (З тв. М. Рильського). 4. Було і буде так у всі часи / любов / як сонце/світу відкриває безмежну велич людської краси (В. Симоненко). 5. Просив тебе, повчав тебе давно / не смій губити часу дорогого (О. Підсуха). 6. Люблю людей землі моєї / бо й я землі моєї син (В. Сосюра). 7. Отакий і рости, сину, цікавий до всього / життя треба знати (А. Головко). 8. Знаю, знаю / від рідного краю в світі кращого краю нема (П. Дорошко). 9. Коли мені підхлібний тисне руку / тікаю геть від нього сам не свій (Д. Павличко).

15.02. Безсполучникове складне речення. Опрацюйте  §25 на с 163.  Виконайте вправу 292, 293.

Вправа 1. Охарактеризуйте складні безсполучникові речення за структурою. Визначте речення з однотипними й різнотипними частинами.

1. Жива водиця всохнуть не дає: зніма утому, в спеку - прохолодить. 2. Я вірю в силу доброти, добро завжди сильніше злого... 3. Усі мовчіть - щось мати каже. Цвітуть притишено слова. 4. Себе питаю: може, ще не пізно зібрати в слово молоде тепло? (В. Крищенко). 5. Є в людини стежка чи дорога із юнацьких, із далеких гін - сто разів вертає до порога і приводить серце на поклін (А. Малишко). 6. Роде рідний! Не стлумить нашу жилаву породу - сто вітрів в ногах лежить мого роду і народу... (І.Драч). 7. Скоро сонечко пригріє, потечуть струмки, темний гай зазеленіє, зацвітуть квітки (Олександр Олесь). 8. Вдень почав танути сніг, капали краплі з дахів (В.Сухомлинський). 9. Спить на подвір’ї жито в снопах, сплять чорнобривці, сплять горобці у стрісі, спить і лелека на одній нозі (М. Вінграновський). 10. Гули бджоли над розквітлою липою, гули джмелі в тон розквітливому згасанню струн (Г. Чубач). 11. Бувають дивні на землі діла - серед зими черешня зацвіла (Д. Павличко). 12. Не вчи плавати щуку: щука знає цю науку (Нар. тв.).

Вправа 2. Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісну форму цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки.

1. Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу. 2. Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди. 3. Дерево міцне корінням, а людина трудовим горінням. 4. Якщо хочеш їсти калачі, то не сиди на печі. 5. Коли достигне яблучко, то само відпаде. 6. Більше діла, а менше слів. 7. Слово не горобець, бо коли вилетить, то не зловиш. 8. Брехня мов куля зі снігу, бо що далі котиться, то більше стає (Нар. тв.).

10.02. Безсполучникове складне речення. Опрацюйте  §25 на с 163. Перегляньте навчальне відео. Виконайте вправу 289.

07.02.-08.02. Есе на тему "Яким я бачу майбутнє України після перемоги". Підтеми:

- моє село після перемоги

- Україна-це Європа

- місце, яке я відвідаю після перемоги

03.02.Розділові знаки у СПР з кількома підрядними  частинами. Повторити  правила §24 на с 154. Виконайте вправу 280.

01.02. СПР з кількома підрядними частинами. Вивчити правила §24 на с 154. Виконайте вправи 274, 278. Перегляньте навчальне відео для закріплення вивченого.



10.12.-14.12. СПР з підрядними умови, допустовими. Вивчити §18, 19.  на с.124, 128. Виконайте вправи 215, 222.


09.12. СПР з підрядними місця і часу. Вивчити §17 на с.111. Виконайте вправи 189, 195.

02.12-.07.12. СПР з підрядними з'ясувальними. СПР з підрядними обставинними.  Вивчити §16 на с.107, §17 на с.111, виконайте вправи 184,  189, 196.

30.11. КОНТРОЛЬНИЙ ДИКТАНТ.

23.11. Основні види складнопідрядних речень. Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Перегляньте відеоурок. Вивчіть матеріал на с.100.103. §14-15. Виконайте вправи 163, 168.

18.11. Складнопідрядне речення. Опрацюйте параграф 13 (правила на с.88, 89,90, 91) Виконайте веправи 141, 142, 149.

16.11. Контрольна робота. Складносурядне речення.

11.11. Узагальнення та систематизація знань з теми "Складносурядне речення". Виконайте у зошитах завдання для підготовки до к/р.

ВАРІАНТ 2

1. Виберіть складносурядне речення.
A) На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться (Л. Глібов).
Б) Дерева в саду хитає вітер, жовтий лист летить до ніг мені (В. Сосюра).
B) Праця садівника неспокійна, але почесна і самою своєю суттю мирна (О. Гончар).
Г) Не лише сльози проливала Леся, а й заклик був у віршах до борні (В. Гуртовенко).

2. Виберіть складносурядне речення, частини якого поєднані за допомогою протиставного сполучника.
A) Фронт мовчав, чи його чутно не було витряпицею (О. Гончар).
Б) Лиш небо гуде неокрає, та сім’я журавлина на крилах весну підіймає (А. Малишко).
B) Між нами ґрат нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить (Леся Українка).
Г) І марили айстри в саду восени про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна (О. Олесь).

3. Виберіть складносурядне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A) Море велике, та вода не годиться (Народна творчість).
Б) Минулася буря – і сонце засіяло (М. Рильський).
B) Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї (В. Сосюра).
Г) Хутенько казка мовиться, та не так-то хутко діло робиться (Марко Вовчок).

4. Виберіть речення, що відповідає схемі [ ] і [ ]. (розділові знаки пропущено).
A) Дунув вітер понад ставом і сліду не стало (Т. Шевченко).
Б) У кожного чоло життя і жаль порили і в оці кожного горить любові жар (І. Франко).
B) Місяць зійшов над морем і скелі ближчими стали (М. Коцюбинський).
Г) В очереті кахкала дика качка і сплескувала велика риба (Ю. Мушкетик).

5. Позначте розділовий знак, який потрібно поставили в реченні на місці пропуску.
Річка широка та глибока, а вода синя та чиста і котиться вона, виблискуючи та шумуючи (Марко Вовчок).
A) Кома;
Б) тире;
B) двокрапка;
Г) крапка з комою.

6. Позначте складносурядне речення, у якому НЕ потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено).
A) Жде спрагла земля плодотворної зливи і вітер над нею гуляє бурхливий (І. Франко).
Б) Грає сонце в горщиках і весело виблискують гори гончарського добра (М. Хвильовий).
B) На галявину зрідка навідуються зграї птахів або інколи загляне лисиця (Остап Вишня).
Г) Улітку в містечку збирали вишні, сливи, яблука і тоді пахло на базарах забутою старовиною (М. Хвильовий).

Завдання 7-9 мають на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою (тест контроль відповіді).
7. Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видом смислового зв’язку між німи частинами.
1. Послідовність;
2. чергування явищ;
3. зіставлення явищ;
4. протиставлення явищ.

А) Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже восени (Леся Українка).
Б) Туман уже піднявся – і небо стало сірим (М. Коцюбинський).
В) То проснеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс (А. Шиян).
Г) Минає день, і світ згасає, і найсвітліший промінь згас (М. Рильський).
Д) Співають, ідучи, дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).

8. Установіть відповідність між схемами і реченнями.
1. [ ], а [ ] і [ ].
2. [ ], і[], і[].
3. А[],а[].
4. [ ]і[ ].

А) Погасли хвилі, гори, хмари, і над землею в’ються чари, і над землею в’ються сни (О. Олесь).
Б) Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку (Л. Костенко).
В) В тихій задумі стояли діброви, а в них весільним одягом пишались черешні і темно рожевіли напухлими устами дикі яблуні (М. Стельмах).
Г) А вечір палить вікна незнайомі, а синя хмара жаром пройнялась (М. Рильський).
Д) Чи то галич налетіла чорна, чи то гору турки обступили (Леся Українка).

9. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома;
2. тире;
3. крапка з комою;
4. відсутність розділового знака.

A) Ця розмова лишила у мене якийсь гіркий несмак але миритись, брати назад свої слова у мене не було бажання (Леся Українка).
Б) Час ішов дуже поволі і якась година здалася матері за цілу вічність (М. Хвильовий).
B) А десь біжать залізні коні і пахне холодом трава (В. Сосюра).
Г) Ще одна-єдина мить і дальній поїзд прошумить (А. Малишко).

10.Склаадіть невеликий роздум (7-9 речень) на тему: «Краще черствий хліб у своєму домі, ніж різноманітність страв за чужим столом». У тексті використовуйте складносурядні речення.

 

11. Зробити повний синтаксичний розбір речення

Співаю – і назустріч пісня ллється.

 

 

08.11. Контрольний докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з творчим завданням.

02.11.-04.11. Розділові знаки між частинами складносурядного речення (ССР). Кома, крапка з комою, тире у ССР. Повторіть § 13 с.84-85. Виконайте граматичні завдання.

1. Онлайн "Розділові знаки у ССР"

2. Онлайн "Кома, крапка з комою,тире у ССР"

3. Запишіть спочатку прості речення з однорідними членами, а потім — складносурядні речення. 1. На дубі довго не розкриваються бруньки, зате довго восени і не ронить дуб свого листя (О. Копиленко). 2. А тим часом місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море (Т. Шевченко). 3. По гарячому небу повзли довгі і білі, як павутиння, хмарки (М. Коцюбинський). 4. Жайворон бринить, розмотує співучу нить і в’яже нею до землі хмарин рожеві кораблі (М. Сингаївський). 5. То вітрець дихне по ниві, то коник в житі засюрчить, то бджілка радісно з добутком, злетівши з квітки, задзижчить (Л. Глібов). 6. Щось поет хотів відмовить на недбалу горду мову, та вже сонечко червоне заховалось за діброву (Леся Українка). 7. Є сотні мов, а правда лиш одна на всій землі (М. Рильський). 8. Тягнуться до сонця і квіти, і трави, віти кучеряві, гори голубі (В. Сосюра). 

4.З поданих простих речень складіть і запишіть складносурядні, підкресліть граматичні основи. Визначте смислові зв’язки між частинами складносурядних речень. 1. Дув пронизливий вітер. Внизу, за скелями, глухо шуміло море. 2. Біля Слобідки стежка круто пішла вниз. Стало дужче чути гуркіт моря. 3. Вітер збивав Кажана з ніг. Чоловік уперто йшов уперед, стукаючи товстим ціпком. 4. За дверима чути швидкі приглушені кроки. На порозі з’являється мати. 5. Дощ безперестану йшов цілий день, ущух тільки надвечір. Тоді з землі піднявся густий сивий туман. 6. У діда Савелія ніколи не було власної пасіки. Він умів розповідати про бджіл так, як ніхто інший.

 5. Спишіть речення, ставлячи, де треба, розділові знаки. 

1. І пливли багрові хмари в вишині і співала осінь весняні пісні (М. Рильський). 2. Кущі шелюги росли у воді й тепер човен плив через зелену отару (Є. Гуцало). 3. Вітерець дихнув і жовта комишина, надломлена на самій середині так жалібно, так сумно заспівала. 4. Шириться-палає серденько думками а думки тріпочуть вільними крилами (З тв. Дніпрової Чайки). 5. Вночі спадали хмари куряви і затихав Путивль (П. Воронько). 6. Земля не може жити без сонця а людина без щастя (М. Стельмах). 7. У тихі червневі дні барви в природі м’які, світлі, але не яскраві і на всьому лежить якийсь відбиток ніжності і зворушливості (М. Коцюбинський).

26.10. - 28.10. Розділові знаки між частинами складносурядного речення (ССР). Кома та крапка з комою у ССР. Перегляньте навчальне відео. Вивчіть § 13 с.84-85, виконайте вправу 137 та граматичне завдання:

Граматичне завдання. Спишіть речення, поставте, де потрібно, розділові знаки.

1)        Осіннє сонце блиснуло на мить і тільки срібна паморозь димить. 

2)        Місяць підіймається вище і краплі зриваючись з дерев мерехтять самоцвітами.

3)        Уже червоніють помідори і ходить осінь по траві. 

4)        Може квіти зійдуть  і настане ще й для мене весела весна.

5) Пообіч колосилися хліба але до жнив ще було далеченько. 

6) Річка широка та глибока а вода синя та чиста і котиться вона виблискуючи та шумуючи.

7) Дощ пройшов і Київ  зеленіє. 

8). Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь.

19.10. - 21.10. Складносурядне речення. Вивчіть матеріал § 12. на с. 82-83. Виконайте вправи 131, 132. Для закріплення перегляньте навчальний матеріал ТУТ

14.10. Нова тема: Складне речення, його ознаки. Вивчити правило на с.67, виконайте вправи 106, 108. ВІДЕОМАТЕРІАЛ

12.10. Виконайте завдання у зошиті.

Пряма мова. Діалог. Цитати

 

1.  Виберіть варіант, який є закінченням визначення.

Точно відтворене чуже мовлення, що передається від особи мовця, називається…

А. цитатою;

Б. діалогом;

В. непрямою мовою;

Г. прямою мовою.

  2. Виберіть варіант, який є закінченням визначення.

Репліка –це

А. слова кожного зі співрозмовників у діалозі;

Б. висловлення певної особи, передане від імені того, хто з нею спілкувався;

В. приблизно передане висловлення певної особи;

Г. слово, яке називає особу, яка бере участь у діалозі;

 

3.  Вкажіть речення з прямою мовою (окремі розділові знаки пропущено):

А. Ви кажете «Ой хлопче, буде, звісно, все гаразд!»

Б. Передай Андрію хай би зайшов під вечір.

В. Батько сказав Петру щоб він приніс води з криниці.

Г. А на горі пророк Тарас підняв чоло над світом і хто ми є питає нас, чиїх батьків ми діти

4. Вкажіть схему, яка відповідає реченню (окремі розділові знаки пропущено):

«Наші діти вчив Макаренко це майбутні творці історії…

А. А: «П»-а.

Б. «П, -а, -п…»

В. «П», -а.

Г. «П-а,-п…»

5. Прочитайте речення (окремі розділові знаки пропущено).

Покров - це і пора весіль. У цей день найкраще брати шлюби (1) бо бере під опіку молоду сім'ю сама Діва Марія. Із звичаєм накривати голову нареченої хустиною пов'язане ще одне тлумачення назви свята. «Батечку Покров (2) покрий сиру землю і мене молоду!» (3) приговорювали колись дівчата і гадали (4) «Білий сніг землю покриває (5) чи ж мене молоду заміж споряджає?» ( З журналу).

Коми треба поставити на місці цифр.

А. 1;3; 4

Б. 1;4;5

В.1;2;5

Г.1;2;4

 

6. Потребує редагування речення.

А. Тлумачний словник слово «привітний» пояснює так: «той, що виявляє доброзичливість, привітність».

Б. Бути привітним-значить радіти іншому, а доброзичливим-бажати добра.

В. Похмуро буркнути привітання – це однаково, що сказати « Набрид ти мені».

Г. Коли ж, вітаючись, ми посміхнемося, будемо привітними, то ніби скажемо одне одному: «Ви мені приємні, я вас поважаю, я радий вас бачити!»

 

7. Установіть відповідність між розділовими знаками та реченнями, у яких вони пропущені.

1.кома

2. тире

3. двокрапка

4. і кома, і тире

 

А. Пан запитав мене «Чи ти знаєш, що в світі найситніше, найпрудкіше, наймиліше?»

Б. – Боюсь людей, які не читають художньої літератури сказала одна тиха дівчина.

В. – Марія Іванівна попередила щоб я не запізнювався на уроки.

Г. –Його непокоїло, коли діти на питання: « Яким ти хочеш вирости?»  відповідали: «Сміливим, хоробрим, дужим», але майже ніхто не говорив: «Чесним і добрим».

8. Перепишіть, пряму мову замінюючи непрямою.

 

Секретар сказав: « На суботник треба збиратися о 8-ій годині».

 

9. Перепишіть, поставте пропущені розділові знаки.

 Бути так, як велить Святослав сказала княгиня Ольга Я ж берегтиму Київ і землі.

10. Використавши доречні етикетні формули, складіть і запишіть діалог з подякою учителю за організацію екскурсії.

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний. Оберіть правильний варіант. Завдання 7 має на меті встановлення відповідності між рядками. Відповідь на завдання 8 сформулюйте самостійно. 9 завдання передбачає правильне редагування речення. 10-складання діалогу.


 

07.10. Контрольна робота. За бажанням виконайте тестові завдання

05.10. Заміна прямої мови непрямою. вивчити пам'ятку на с. 55, викон. вправу 84.

16.09. Виконати повний синтаксичний розбір 2-х речень за поданою схемою.Повторити відомості про ПРОСТЕ УСКЛАДНЕНЕ РЕЧЕННЯ.

14.09. Виконати тестові завдання у зошиті. 

09.09. Повторення вивченого. Просте ускладнене речення.Виконати вправи 29, 37. Повторити відомості про ПРОСТЕ УСКЛАДНЕНЕ РЕЧЕННЯ.

07.09. Повторення вивченого. С.14-15., вправа 20


Немає коментарів:

Дописати коментар

Самоосвіта - шлях до успіху. Тисніть на зображення, повторюйте матеріал та виконуйте вправи.

Тренажер з українського правопису

https://webpen.com.ua/index.html#exercises